Aan schending privacy valt iets te doen

Sinds jaar en dag en onverminderd hoog op de irritatieladder staan ongewenste verkooppraktijken. Het lastiggevallen worden door allerlei lieden, en dat bij voorkeur in de vroege avonduren als half Nederland na een vermoeiende dagtaak eindelijk in de luie stoel zakt, wekt grote ergernis. Benaderingsmethoden variëren van colportage (persoonlijke verkoop) tot schriftelijke of telefonische aanbiedingen.

Ilse Kuiper

Gelukkig bestaat er de Nederlandse associatie voor direct marketing, distant selling en sales promotion, de DMSA (www.dmsa.nl of 020-5171212), waarbij circa 600 bedrijven en organisaties zijn aangesloten. Daaronder bevinden zich bijvoorbeeld banken en verzekeraars die aan u een spaarplannetje trachten te slijten, maar ook postorderbedrijven. De DMSA-leden zijn verplicht de privacyregels na te leven, zoals die worden gehanteerd conform de Wet op de persoonsregistratie, de leveringsvoorwaarden, de Nederlandse reclamecode en verscheidene gedragscodes.

Wanneer u niet meer lastig wilt worden gevallen, moet dat worden gerespecteerd. U kunt hier zelf twee dingen tegen doen. Ten eerste kunt u de eerstvolgende keer het adres vragen van de desbetreffende organisatie, en vervolgens schriftelijk mededelen dat uw gegevens uit het bestand geschrapt moeten worden. De organisatie dient hieraan binnen vier weken te voldoen.

Als u wilt weten welke gegevens over u beschikbaar zijn, hoe de organisatie aan deze gegevens komt en of deze gegevens zijn doorverkocht, kunt u hiertoe ook een schriftelijk verzoek indienen. De organisatie kan voor deze informatie een bedrag van maximaal tien gulden vragen.

Ten tweede kunt u aan de DMSA laten weten dat u niet meer benaderd wenst te worden. U zult dan uit de adressenbestanden van de DMSA-leden worden verwijderd. Wilt u schriftelijk niet meer lastig gevallen worden? Laat het dan weten aan DMSA, antwoordnummer 666, 1000 TL Amsterdam. Om uw naam te laten verwijderen uit telefoonbestanden, belt u 0800-224666. Heeft u klachten, bijvoorbeeld over producten of over de wijze waarop u benaderd bent, dan kunt u uw klacht behalve bij DMSA ook kwijt aan de Economische controledienst (ECD) te Utrecht (030-2848900).

Heeft u specifiek klachten over verkoop van financiële producten of wilt u weten of een instelling erkend is, dan kunt u behalve bij bovenstaande instanties ook terecht bij de drie belangrijkste toezichthoudende organisaties op financieel gebied, te weten: de Nederlandsche Bank (DNB), de Stichting toezicht effectenverkeer (STE) of de Verzekeringskamer. Afhankelijk van het product of de instelling, kunt u een van de drie benaderen. Dat kunt u doen door de website van de Nederlandsche Bank te raadplegen (www.dnb.nl), te e-mailen (dnb@euronet.nl), te bellen (020-5243361) of de Bank te bezoeken (Westeinde 1 te Amsterdam). Ook kunt u de Stichting toezicht effectenverkeer (020-5535200 of www.ste.nl) of de Verzekeringskamer (055-3550888 voor de telefonische helpdesk of www.verzekeringskamer.nl) benaderen.

Voor wat betreft de verkoop van effecten is het handig te weten dat zogenaamde cold calling, verboden is. Wordt u gebeld met een wervend verhaal over hoge rendementen gekoppeld aan het wonderbaarlijke beleggingsproduct X, en heeft u niet door middel van het insturen van een kaartje laten weten dat u benaderd wenste te worden, dan kunt u de verkoper daar direct op wijzen en vervolgens de hoorn op de haak gooien.

Het zou kunnen zijn dat u dollartekens in de ogen krijgt bij het horen van de verwachte rendementen. Kijk dan eerst op de waarschuwingslijsten van de Nederlandsche Bank en van de STE na of de desbetreffende financiële instelling wellicht al bekendstaat als de bonte hond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden