Aan menig beroemdheid zit een luchtje

Eau de Jackson heet het parfum dat Michael Jackson binnenkort op de markt brengt. Het idee kreeg hij van zijn grote vriendin Elisabeth Taylor. Velen gingen hem voor, met wisselend succes overigens.

Het geurspoor leidt ons terug naar 1979, toen de popgroep Earth & Fire de hit 'Weekend' scoorde en het parfum 'Jerney' werd geboren, genoemd naar de zangeres van de groep, Jerney Kaagman, die het luchtje samen met een Duitse fabrikant componeerde. Een sportief, kruidig geurtje werd het. Maar 'Jerney' werd na een jaar alweer uit de markt gedrukt. Volgens de zangeres vanwege een conflict met de fabrikant, en niet vanwege de impopulariteit van het parfum.

Lee Towers probeerde het ook. Maar zijn 'Smell of Succes' werd helemaal geen succes. Toch had geurenbedrijf Sanders, die het parfum uitbracht, eerst uitgebreid onderzoek laten doen. “Vijfennegentig procent van de Nederlandse bevolking vond hem een fantastische jongen. Maar vierennegentig procent wilde niet aan hem ruiken”, aldus de manager van het bedrijf.

En wat gedacht van het Luciano Pavarotti-parfum? In Italië schijnt het hoge ogen te gooien. Het flesje ziet er ongeveer uit als de tenor zelf: zeer robuust. Maar het parfum, waarvan volgens het persbericht 'elke druppel een teken van kracht, beslissingen en mannelijkheid' is, loopt ook al niet zo goed. “We hebben er sinds de introductie vorig jaar veel publiciteit aan gegeven, maar het gaat niet echt hard met de verkoop. Misschien schrikken mensen van zijn foto”, zegt een woordvoerster van NBC, de Nederlandse distributeur van de geur.

Volgens haar kopen mensen dergelijke parfums vooral om de naam van een beroemdheid. “Ik merk bij onze klanten dat het niet zozeer gaat om de geur zelf, maar meer om de persoon waarmee het parfum geassocieerd wordt.” Als dat waar is, valt het Michael Jackson-watertje waarschijnlijk wel in goede aarde. Over gebrek aan fans hoeft hij niet te klagen.

Overigens is ook Sarah Ferguson, de voormalige echtgenote van de Britse prins Andrew, van plan een eigen geur te lanceren, onder de naam 'Duchess'. Daartoe had ze al eerder de cosmetica-gigant Revlon in de arm genomen. Het Britse blad People Today becijferde, dat de hertogin een slordige zeventien miljoen gulden aan de overeenkomst zou overhouden. Maar woordvoerders van Revlon lieten weten, dat ze niet met Fergie in zee wilden gaan. Ze zeiden geen basis gevonden te hebben voor verder overleg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden