Aan het jubelen komt deze dagen geen eind

April jubelmaand! Er valt deze dagen moeilijk aan enigszins euforische berichtgeving over cultuur te ontkomen. Het vernieuwde Rijksmuseum dat eindelijk weer open gaat (op 13 april), het Concertgebouw dat 125 jaar bestaat (op 11 april), en de wereldpremière in Londen van 'Sunken Garden', de nieuwe opera van de succescomponist Michel van der Aa (op 12 april).

En dat allemaal nog voordat aan het eind van deze maand het jubelen echt een aanvang kan nemen als koning Willem Alexander en koningin Máxima zich tijdens hun boottocht over het IJ laten toespelen door het Koninkijk Concertgebouworkest (eveneens 125 jaar oud), gedirigeerd door de eindelijk teruggekeerde oud-chef-dirigent Riccardo Chailly (op 30 april).

In dit indrukwekkende rijtje van jubelmomenten in april ontbreekt nog een belangrijk evenement, dat door al het andere geraas in de hoofdstad een beetje op de achtergrond dreigt te raken. Op dezelfde dag dat het Concertgebouw 125 jaar bestaat en daar de gerenoveerde gouden lier weer op het dak geplaatst zal worden, vieren ze in Utrecht dat op 11 april 1713 de Vrede van Utrecht werd getekend. Drie eeuwen geleden dus.

Dat laten ze daar niet ongemerkt passeren. In de Domkerk is er op de avond van de 11de in aanwezigheid van koningin Beatrix een besloten concert waaraan violiste Janine Jansen, haar vader organist Jan Jansen en de Nederlandse Bachvereniging meewerken. Er zal veel Bach klinken. Zo wordt heel toepasselijk afgesloten met het 'Dona nobis pacem' (Geef ons vrede) uit de 'Hohe Messe' van Bach.

Maar er klinken op die avond ook fragmenten uit Händels 'Utrecht Te Deum', en dat is wel zo toepasselijk. Händel kon als Duitser eigenlijk helemaal niet jubelen over de uitkomsten van de Vrede van Utrecht, en toch speelde de immer slimme componist handig op de situatie in. Hij had het stuk al af nog voor de handtekeningen onder het verdrag werden gezet. Queen Anne, voor wie hij een maand eerder al een mooie verjaardags-ode had gecomponeerd, wist bij wie ze de officiële muziek moest bestellen.

Met zijn 'Utrecht Te Deum' verzekerde Händel zich van een gebeitelde toekomst, want voortaan mocht hij bij offciële gelegenheden muziek maken. De Duitser werd Engelsman. En dus spelen ze straks als er in Engeland een nieuwe koning wordt gekroond nog steeds zijn 'Coronation Anthems'.

Kom er eens om in Nederland. Wat krijgen we hier straks op 30 april? Een Koningslied van de hand van John Ewbank. Ieder volk krijgt wat het verdient, zullen we maar zeggen. Componist Merlijn Twaalfhoven noemde het al treffend 'kauwgumballenmuziek'. Maar laten we in deze maand niet te negatief doen. Gekrenkte Duitser Händel voegde aan zijn 'Te Deum' immers ook jofel een 'Jubilate' toe. Jubelen dus!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden