A2 van Amsterdam naar Utrecht voorlopig nog niet vijfbaans

Luchtfoto van de noordelijke ingang van de landtunnel. (FOTO ANP) Beeld
Luchtfoto van de noordelijke ingang van de landtunnel. (FOTO ANP)

Rijkswaterstaat gaat eind deze maand de A2 van Amsterdam naar Utrecht niet geheel, maar in etappes openstellen. De Utrechtse wethouder Harrie Bosch informeerde de gemeenteraad hier gisteravond per brief over. Twee extra rijstroken zijn klaar en zouden deze week geopend worden. Maar voorlopig versmalt de weg van vijf rijstroken bij Amsterdam naar vier bij Vinkeveen en naar drie in Utrecht. De oorzaak voor de gewijzigde plannen is vertraging bij de bouw van de landtunnel bij Leidsche Rijn.

Alwin Kuiken

Deze 1650 meter lange overkapping zou in december worden opgeleverd. De bouw van de tunnel is afgerond, maar vanwege problemen met de geavanceerde veiligheidssystemen heeft demissionair minister Eurlings (CDA, verkeer) de opening uitgesteld, maximaal tot december 2012. Volgens ingewijden bij de Utrechtse brandweer houdt het probleem verband met software die de pakweg vijftig complexe systemen in de tunnel met elkaar verbindt.

Een hypermodern sprinklersysteem werd vorige maand al geschrapt, onder meer op advies van Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft. Volgens de toch al vrij strenge Nederlandse tunnelwet was het systeem niet noodzakelijk. Het probleem met de tunnel is ’in de kern’ eenvoudig, zegt Ale. „Aan het begin van het project belooft men allerlei dingen om de plannen ’er door’ te krijgen. Dat blijkt dan later moeilijk te realiseren. Zo is de tunnel berekend op extreme situaties waarvan de kans maar één op tien miljoen is. Denk aan gigantische ontploffingen of aanrijdingen van meerdere tankwagens met benzine. In de wet staat dat hulpverlening ’adequaat’ moet zijn, zonder dat gedefinieerd is wat dat dan inhoudt.”

Het gevolg: uitstel van de tunnel en een A2 met twee flinke knelpunten. De trapsgewijze openstelling is nodig omdat bij een aansluiting van vijf op drie rijstroken een flessehals ontstaat. Nu loopt de weg over drie smalle stroken langs de tunnel. Bij maximale drukte zou er in deze situatie dagelijks een file van veertien kilometer kunnen ontstaan.

Tjitte Prins, adviseur van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng, noemt de tijdelijke oplossing vooral handig voor het lokale verkeer rondom Abcoude en Vinkeveen. Forenzen kunnen bij dit scenario voorlopig flinke files verwachten, zegt hij.

Rijkswaterstaat denkt in april 2011 het leed enigszins te verzachten, door het tracé dat nu langs de tunnel loopt aan weerszijden – wederom tijdelijk – te verbreden naar vier rijstroken, plus een spitsstrook in zuidelijke richting. De werkzaamheden daarvoor gaan naar verwachting voor nog meer files zorgen.

Utrecht was aanvankelijk tegen deze maatregel. De vrees bestond dat Rijkswaterstaat dan de noodzaak om de tunnel op tijd af te maken uit het oog zou verliezen. Door een harde deadline te stellen, trok minister Eurlings (CDA, verkeer) de stad volgens wethouder Bosch over de streep.

Wat ook meespeelde: de minister heeft zich garant gesteld voor de eventuele kosten die Utrecht moet maken als de bouw van Leidsche Rijn Centrum door de tunnel vertraagd wordt. Hiermee wordt in 2013 begonnen.

Het ministerie van verkeer en waterstaat bevestigt de inhoud van de brief. Volgens een woordvoerder van minister Eurlings wordt deze week de Tweede Kamer over de tunnel geïnformeerd. De ChristenUnie heeft voor volgende week alvast een spoeddebat aangevraagd.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden