9292ov ziet Google Transit niet als echte concurrent
amsterdam – - Google werpt zich op als concurrent voor 9292ov, dat nu nog hét loket is voor het plannen van een reis met het openbaar vervoer. Via Google Transit krijgen reizigers te zien hoe lang ze met een auto onderweg zouden zijn en hoe dezelfde bestemming met het ov bereikt kan worden.
De Nederlandse Spoorwegen en het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB zijn de eerste twee ov-bedrijven die hun reisinformatie via Google beschikbaar stellen. Wie op Google Maps naar een routebeschrijving van bijvoorbeeld hartje Utrecht naar een adres in Amsterdam vraagt, krijgt dankzij Transit te zien dat het een kwartiertje kost om naar station Utrecht te lopen, waarna de vertrek- en aankomsttijden van de trein en bussen/trams in Amsterdam worden gepresenteerd. Met één klik kan ook het alternatief – de route voor de auto – worden getoond.
Eventuele vertragingen voor de trein en de files op de weg zijn nu nog niet in Transit verwerkt. Maar de actuele treintijden komen wel binnenkort beschikbaar, aldus topman Bert Meerstadt van de NS gisteren bij de presentatie. Hetzelfde moet gaan gelden voor de vertrektijden van het GVB.
Collega-vervoerder Connexxion zegt over een maand klaar te zijn om in Transit mee te gaan doen. Tot die tijd is Transit alleen bruikbaar voor reizen vanuit plaatsen met een NS-station, of binnen Amsterdam.
Angst voor concurrentie heeft 9292ov niet, aldus een woordvoerder van dit landelijke informatieloket, dat eigendom is van de gezamenlijke ov-bedrijven. „We vullen elkaar eerder aan en we werken in feite samen aan hetzelfde doel: meer mensen in het openbaar vervoer later reizen. Bij Google Transit zien automobilisten hoe lang hun rit met de auto zal duren en tegelijkertijd hoeveel tijd ze via het ov kwijt zullen zijn. Dat zal mensen die niet bij onze site kijken, zoals veel zakenreizigers, toch op het spoor van het ov kunnen zetten.”
Momenteel krijgt 9292ov per dag bijna een half miljoen vragen voor een reisadvies, waarvan 80 procent tot een echte reis leidt. Ook is de dienst erg populair aan het worden op de mobiele telefoons.