79 Nico Roozen

Directeur Solidaridad (1953)

Roozen is vooral bekend van Max Havelaar. Dit eerste keurmerk voor eerlijke handel lanceerde hij in 1988. Daarna heeft Roozen alles gedaan om bedrijven ervan te overtuigen eerlijke producten aan te bieden. Daarbij schuwde hij contacten met bedrijven als McDonald's niet. Volgens sommigen ging hij daarin te ver. Roozen wil echter doorpakken en dan heeft het, volgens hem, meer effect als een groot bedrijf een klein stapje zet dan een klein bedrijf een grote stap. Hij richtte zelf ook bedrijven en organisaties op zoals Agrofair (fruit), Kuyichi (spijkerbroeken), en Utz (programma duurzame koffie). Roozen kreeg dit jaar 1,7 miljoen van de Postcode Loterij om de levens van 10.000 mensen in en rond de goudmijnen van Ghana te verbeteren. De eerste sieraden van Goed Goud zijn nu op de markt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden