75.000 euro in één weekend. Crowdfunding redt Polare Nijmegen

Het team van Dekker en van de Vegt. Bovenste rij, derde van links is bedrijfsleidster Monique Kauffman.Beeld polaregaatdoor.nl

Polare Nijmegen wordt weer Dekker en van de Vegt. De klanten van de winkel brachten in één weekend voldoende geld bij elkaar om de winkel in oude glorie te herstellen. 5 vragen aan bedrijfsleidster Monique Kauffman over het succes van de crowdfundingsactie.

Hoe hebben jullie dit zo snel voor elkaar gekregen?
"We kregen veel vragen van onze vaste klanten toen we bijna twee weken geleden weer open gingen. Zelf hadden we op dat moment weinig antwoorden, maar we zijn wel in gesprek gegaan. We merkten wel dat het enorm leefde. Iedereen wilde op de hoogte blijven en dus begonnen we met het verzamelen van emailadressen. Toen ontstond het idee om een crowdfundingsactie te starten. Vrijdag om half vijf zijn we gestart en daarna ging het los. Zondagavond twaalf uur was 75.000 euro binnen. Ik denk dat de snelheid waarmee we de actie van de grond hebben gekregen daarbij heel belangrijk was. We wilden de aandacht vasthouden en het momentum was juist. Dan maar even geen boeken verkopen, dan maar eerst onszelf verkopen."

Waar ging het mis?
"Dat moet jaren geleden zijn geweest, al toen de Boekhandels Groep Nederland ons in de verkoop deed. De educatieve boekhandelaar die ons overnam had minder interesse in de publiekstak. Daarna werden we onderdeel van verschillende ketens en werd het heel moeilijk om de winkels met veel vierkante meters nog rendabel te krijgen. Het aantal acties dat werd opgelegd vanuit het hoofdkantoor was nog geen 15% van alle inkoop, maar daar ging wel veel van het budget inzitten. Als je van een bepaalde titel maar 3 exemplaren verkoopt maar er wel 150 krijgt geleverd dan trekt dat een behoorlijke wissel op het budget dat beschikbaar is voor boeken die zijn afgestemd op het lokale publiek. Er kwam steeds minder ruimte voor eigen beleid. En de landelijke acties bepalen toch ook je gezicht naar buiten. Volgens mij is het 'ketendenken' uitgewerkt. Er is een omslag gaande, zowel bij winkeliers als bij het publiek: 'wij willen een eigen winkel'. Het is belangrijk om de ziel in de winkel te laten. Daarvoor heb je specialisten nodig op verschillende boekengenres. Mensen die weten wat er speelt binnen hun genre en die klanten kunnen adviseren."

En hoe ziet nu de toekomst eruit?
"Het begon met een onderzoek of het haalbaar was om weer een zelfstandige boekhandel te maken van Polare Nijmegen. Toen dat het geval bleek hebben we de crowdfundingsactie gestart. En nu moet eerst de basis weer op orde: bestelsysteem, voorraad, website. Dat soort dingen. Daarna willen we de boekhandel toekomstbestendig maken. We hebben plannen voor de verkoop van ebooks en natuurlijk komt er ook een online bestelsysteem. Voor het publiek is het belangrijk om te weten dat we door de vaste boekenprijs in Nederland even duur zijn als bijvoorbeeld Bol.com en dat we ook even snel leveren. Waarom dan niet bestellen bij de lokale boekhandel?
Daarbij heeft de winkel een toegevoegde waarde. We organiseren regelmatig evenementen en signeersessies. Maar het is ook een ontmoetingsplaats. We hebben vaste klanten die elke zaterdag even een kop koffie komen halen en een praatje doen. En daar gaat het om: mensen moeten zich happy bij ons voelen."

Waarom is de nieuwe Dekker en van de Vegt anders?
"Er zijn in Nijmegen meer goede boekhandels en ik denk dat daar ook ruimte voor is. Wij zijn de grote en brede boekhandel, 'voor elk wat wils'. Wij hebben hogere literatuur, maar ook boeken over honden. De andere boekhandels in Nijmegen zijn kleiner en specialistischer. Maar wij hebben wel op alle gebieden specialisten in huis. Sommige mensen voelen zich prettiger bij een kleinere boekhandel, maar anderen willen liever naar een plaats waar ze nooit uitgesnuffeld raken."

Hoe moeten de andere Polare winkels het aanpakken volgens u?
"Net als wij natuurlijk! Contact hebben met je vaste klanten, vertel het verhaal. En dan is het een wisselwerking tussen klanten en de boekhandelaars. Het gevoel wordt steeds belangrijker: 'onze winkel, onze klanten, onze stad'. Ik denk dat veel Polare winkels dezelfde functie hebben binnen hun stad. En het moment is nu juist, dus wat let ze?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden