70 Franse steden doen het woensdag

Op skeelers over de Parijse Boulevard Saint-Germain. Normaal een levensgevaarlijke actie, maar woensdag niet. Net als vorig jaar is 22 september namelijk uitgeroepen tot autovrije dag in Frankrijk.

Een gedurfde actie op een doordeweekse dag. Waar in Nederland is gekozen voor een vrijwillige autoloze zondag, kent het Franse ministerie van milieu geen pardon.

Zeventig Franse steden hebben maatregelen getroffen voor de tweede versie van de operatie 'En ville, sans ma voiture?'

Ook de inwoners van 93 Italiaanse steden worden uitgedaagd hun auto's op 22 september te laten staan. In het Zwitserse kanton Genève doen zes plaatsen mee.

Dominique Voynet, de Franse minister van milieu, is blij met het internationale karakter van de autoloze dag. ,,Volgend jaar zal heel Europa erbij zijn betrokken'', voorspelt ze optimistisch.

Leek de actie vorig jaar nog wat halfslachtig, dit jaar pakken Franse steden flink uit. In de hoofdstad is het centrum gesloten voor auto's. Dat houdt in dat 155 kilometer wegdek autovrij is en dat 200 000 van de twee miljoen Parijzenaren één dag in een autoloze zone wonen.

Het ministerie hoopt twee doelen te bereiken: de burgers zullen gaan nadenken over hun vervoermiddelen. De Fransen moeten milieubewust worden gemaakt. En: zo'n autoloze dag biedt de mogelijkheid alternatieve vervoermiddelen te testen.

Het uitgebreide bus- en metronet in Parijs bewijst goede diensten. En voor degenen die niet ondergronds op elkaar gepropt willen worden, staan 2000 fietsen klaar. De gemeente gaat ook experimenteren met schone voertuigen, zoals bussen die op gas of elektriciteit rijden.

Anders dan in Nederland, waar iedereen kan kiezen zijn auto wel of niet te gebruiken, zullen alle Fransen in autovrije zones het moeten doen met pendeldiensten.

,,Er zijn prima manieren om de binnensteden te bereiken en te verlaten'', zegt Jacqueline Denis-Lempereur, verantwoordelijk voor de uitvoering. ,,Bovendien zijn er aan de rand van de autoloze gebieden goede parkeermogelijkheden.''

Spoedverkeer, zoals de ziekenauto, kan natuurlijk wel de afgezette gebieden in.

Ook anders dan in Nederland is de reactie van ondernemers en bedrijven. Mevrouw Denis-Lempereur krijgt veel telefoontjes van winkeliers, maar altijd met positieve bedoelingen. ,,Ze informeren naar de mogelijkheden voor alternatief goederenvervoer'', legt ze uit. ,,Er zijn er zelfs bij die overwegen over te stappen op milieuvriendelijker transportmiddelen, voor altijd.''

In alle deelnemende Franse plaatsen zal de luchtvervuiling en de geluidsoverlast worden gemeten.

Vorig jaar bleek de 'autovrije lucht' 30 tot 50 procent schoner te zijn dan op andere dagen. De geluidsoverlast nam af met 75 procent. Maar buiten de autovrije zones was vrijwel niets te merken van de actie. Nu zullen zullen ook het aantal fietsers en voetgangers worden geteld.

De organisatoren zijn blij dat veel gemeenten zich inzetten voor de actie. Minister Voynet wijst er wel op dat één dag per jaar actievoeren voor het milieu niet genoeg is.

,,Zelfs als heel Europa mee zou doen, blijft de waarde symbolisch. We moeten ook werken aan een Europees milieubeleid'', zegt ze energiek.

Welk vervoermiddel minister Dominique Voynet woensdag zal gebruiken, is niet bekend. Jean Tibéri, de burgemeester van Parijs, heeft al aangegeven te gaan lopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden