50-plussers / Ouderen ritselen korting voor grijze markt

Nederland vergrijst in een rap tempo. Tot nu toe heeft het bedrijfsleven weinig oog voor deze groeiende groep consumenten. De gezamenlijke ouderenbonden willen dat veranderen. In ruil voor kostbare marketinginformatie vragen zij ouderenkortingen.

AMSTERDAM - Komt er naast groene stroom binnenkort ook grijze stroom op de markt? De laatste term wordt nu al door ingewijden gebruikt om reguliere stroom mee aan te duiden, maar zou binnenkort wel eens kunnen worden gehanteerd om stroom die met korting aan ouderen wordt geleverd te benoemen. De algemene ouderenbond ANBO voert momenteel namelijk gesprekken met stroom-, gas- en waterleveranciers over kortingen voor de bij hen aangesloten leden.

Naast goedkoper gas, water en licht is het streven om ouderen ook minder te laten betalen voor hun boodschappen. Een paar weken geleden is de grotere katholieke seniorenbond Unie KBO het zogenaamde 15-plus programma gestart. De kwart miljoen leden van de ouderenbond kunnen dankzij deze inkoopcombinatie elkaar met vijftien procent korting bellen en op andere gesprekken twaalf procent besparen ten opzichte van het normale KPN-tarief.

Naast goedkoper bellen kunnen de katholieke senioren vijftien procent korting krijgen op een bril van Pearle, een Fujitsu Siemens computer en bij nog twaalf andere producenten. De senioren kunnen bovendien bij bijna 100 zelfstandige notarissen terecht voor een goedkope scan van hun financiële situatie.

De belangstelling voor de kortingen is enorm groot, weet woordvoerder Arno Heltzel van de Unie KBO. ,,In één week tijd hebben we er door deze actie alleen al 500 nieuwe leden bij gekregen.''

Om het plan nog aantrekkelijker te maken zijn de senioren bezig met de acquisitie van andere bedrijven en winkelketens. Sommige ondernemers hebben zelf al contact met de bond opgenomen. Momenteel lopen gesprekken met een aantal drogisterijketens, reisbureaus en verzekeringsmaatschappijen.

,,Over het algemeen heeft het bedrijfsleven wel wat over voor marketinginformatie over de diffuse groep ouderen'', zegt Heltzel. ,,Sommige winkelketens zijn weer vooral geïnteresseerd om de ouderenkortingen voor de daluren aan te bieden. Vaak hebben winkels 'sochtends nauwelijks klanten terwijl het duurbetaalde personeel rondloopt, de lampen branden en de koelingen snorren. Ouderen zijn meestal vroeg op.''

In de toekomst wil de Unie KBO ook grote ketens als V en D en de Hema gaan benaderen. Supermarktketens als Albert Heijn staan eveneens op het verlanglijstje van de ouderen. ,,Maar gezien de geringe marges die de levensmiddelenfabrikanten maken, zal een korting van vijftien procent daar waarschijnlijk niet lukken'', vreest Heltzel.

Traditioneel richten de ouderenbonden zich vooral op het lobbyen in Den Haag op voor ouderen relevante terreinen als de zorg, pensioenen en de toegankelijkheid van openbare voorzieningen. Door nu ook het bedrijfsleven actief te benaderen, willen de organisaties zich wapenen tegen een mogelijk koopkrachtverlies voor ouderen, maar ook nieuwe leden aantrekken.

,,Er komt een nieuwe generatie individualistische 50-plussers aan die niet meer vanzelfsprekend lid van een ouderenbond zal worden'', zegt directeur Tim Lechner van de ANBO. ,,Als je die wilt bereiken, dan zul je ze naast de traditionele belangenbehartiging meer waar voor hun geld moeten aanbieden.''

Het bedrijfsleven heeft de steeds groter wordende doelgroep van ouderen nog maar mondjesmaat ontdekt. Momenteel zijn er 5,9 miljoen vijftig-plussers in Nederland. De komende tien jaar zullen er nog 1,5 miljoen Nederlanders bij komen die van hun oude dag willen genieten. ,,Dat wordt een enorm aantrekkelijke groep consumenten die nu nog door het bedrijfsleven wordt vergeten'', stelt Lechner.

De ouderenbonden zijn van plan om gezamenlijk op te trekken bij het veroveren van het bedrijfsleven. ,,Als wij een deal sluiten met een stroomproducent, dan zal die ook gelden voor de collegabonden. En mocht het 15-plus programma uitgebreid worden, dan kunnen ook de ANBO-ouderen die korting krijgen'', vertelt ANBO-directeur Lechner.

Die kortingen zullen echter wel onder eigen naam worden aangeboden. ,,Hoewel we al heel veel samenwerken, is de verzuiling binnen de ouderenorganisaties nog iets te levendig om dat soort dingen als een gezamenlijk iets te presenteren.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden