3000 kilo vis voor Harmony of the Seas

Drijvende stad | Het grootste cruiseschip ter wereld kiest Rotterdam als eerste bestemming. Zowel de haven als de stad verdient goed aan de toename van het aantal cruiseschepen.

NIELS MARKUS

Rotterdam had er gisteren gedurende een dag een park, 23 zwembaden en vier theaters bij. 's Werelds grootste cruiseschip Harmony of the Seas deed de stad aan als bestemming van zijn eerste cruise en gaf de Wilhelminapier er door zijn hoogte meteen een wolkenkrabber bij. De Erasmusbrug en de kades stonden de hele dag vol nieuwsgierige Rotterdammers die het schip wilden zien. Houdt de stad er ook nog iets aan over?

Rotterdam wint aan aanzien als cruisestad. Dit jaar doen 62 cruises de stad aan, volgend jaar 83. Het aantal is in vijf jaar tijd verdrievoudigd. Volgens directeur Mai Elmar van Cruise Port Rotterdam levert elke cruise die Rotterdam aandoet de stad gemiddeld een half miljoen euro op. "Daarvan wordt ongeveer de helft in de haven verdiend en de helft in de stad."

De haven verdient geld doordat schepen brandstof innemen, gerepareerd moeten worden en door het innen van havengelden. Het bedrag dat een cruiserederij moet betalen om Rotterdam binnen te komen is niet enorm, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf. "Havengelden worden berekend op basis van de diepgang en de lading. Voor een gevaarlijke lading betaal je meer." Een cruiseschip als Harmony of the Seas levert 25.000 euro op aan havengelden, voor een olietanker is dat al gauw het achtvoudige.

Ook de middenstand doet goede zaken. Hotels, taxichauffeurs, restaurants en aannemers die klusjes aan boord moeten opknappen hebben een goede maand mei, waarin 16 schepen aanmeren in het centrum van de stad.

Dat geldt ook voor Schmidt Zeevis. De vishandel bevoorraadt niet alleen de schepen die aan de Wilhelminakade liggen, maar exporteert ook vis naar andere Europese cruisehavens. Alle schepen van Royal Caribbean en Holland America Line bereiden gerechten met vis van het Rotterdamse bedrijf.

Een rekensommetje van bedrijfsleider Marcel van Breda leert dat een cruiseschip als Harmony of the Seas per week zo'n 3000 kilo vis aan boord heeft voor de gasten. "En daar komt de vis voor de bemanning nog bovenop." Een kilo vis kost gemiddeld zo'n twintig euro. Voor een groot cruiseschip ontvangt Schmidt Zeevis dus 60.000 à 70.000 euro, zegt Van Breda.

Voorlopig doet Rotterdam goede zaken op de cruisemarkt. Er komen weliswaar nog een stuk minder schepen aan dan in Amsterdam, maar het aantal cruises in de hoofdstad stagneert. Volgens Juliana Llano Cabo van Royal Caribbean heeft de rederij gekozen voor Rotterdam als eerste bestemming van de Harmony of the Seas, omdat ze zich zo welkom voelde in 2014 toen het vorige recordschip Oasis of the Seas er aankwam.

Rotterdam heeft zichzelf succesvol opnieuw op de kaart gezet als cruisestad door de cruiseterminal op te knappen. Ook staat de stad dankzij positieve verhalen in reisgidsen en internationale media op de kaart als toeristische bestemming.

Wat ook scheelt: reuzen als de Harmony of the Seas kunnen Amsterdam nauwelijks bereiken door de smalle zeesluis. Pas eind 2019 is de doorgang naar het Noordzeekanaal verbreed.

undefined

Tuiniers en glijbanen

De Harmony of the Seas kwam dinsdagochtend vroeg aan in de haven van Rotterdam. 's Avonds vertrok het 362 meter lange schip weer, met alleen genodigden aan boord. De Harmony is het grootste cruiseschip ter wereld, maar het verschil met zijn voorganger 'Oasis of the Seas' is slechts 30 centimeter.

Het schip is een drijvende stad, met bijna 6000 passagiers en 2.600 bemanningsleden. Het Central Park bestaat uit 1200 planten, onderhouden door drie tuiniers. Aan boord zijn twintig restaurants. Met twee glijbanen kunnen passagiers van de 18de naar de zesde verdieping glijden. Ook zijn er een ijsbaan, een klimwand en een midgetgolfbaan aan boord. Totale kosten: bijna een miljard euro.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden