Verkeersveiligheid

25 miljoen extra voor beveiligen spoorwegovergangen

Bij een botsing tussen een trein en een tractor met oplegger op een onbewaakte spoorwegovergang bij de Beilerweg in Hooghalen kwam in mei een machinist om het leven. Beeld ANP
Bij een botsing tussen een trein en een tractor met oplegger op een onbewaakte spoorwegovergang bij de Beilerweg in Hooghalen kwam in mei een machinist om het leven.Beeld ANP

Na weer een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang komt extra geld beschikbaar voor het veilig maken van deze stukken spoor.

Het kabinet trekt 25 miljoen euro extra uit voor verbetering van de veiligheid van spoorwegovergangen. Het grootste deel daarvan, 15 miljoen euro, is bestemd voor het opheffen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van infrastructuur. Met het extra geld kunnen snel nog 76 onbewaakte overwegen worden aangepakt.

Van Veldhoven kondigde eerder al aan dat onbewaakte overwegen uiterlijk eind 2023 tot het verleden moeten behoren. Van de 180 die er anderhalf jaar geleden nog waren, zijn er inmiddels 49 opgeheven of beveiligd. Het totale budget dat met het beveiligen van de overgangen gemoeid is, komt nu op 80 miljoen euro.

Een treinmachinist kwam vorige maand om het leven toen hij op een onbewaakte overweg in Hooghalen op een trekker botste. “Het is belangrijk dat zulke ongevallen worden voorkomen”, schrijft Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. De toedracht van dat ongeluk wordt nog onderzocht.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid vond het twee jaar geleden in een rapport nog ‘onacceptabel’ dat er jaarlijks gemiddeld elf mensen omkomen bij een ongeval op een spoorwegovergang. De kans op een ongeval is veel groter omdat de weggebruiker niet gewaarschuwd wordt voor een naderende trein. De openbare onbewaakte overwegen in Nederland bevinden zich voornamelijk in het noordoosten van het land. Dat ze nog niet zijn beveiligd, komt regelmatig omdat gemeenten er geen geld voor hebben.

Lees ook:

Onderzoeksraad: ‘Onbeveiligde spoorwegovergang is ontoelaatbaar’

Tot 2010 was er veel aandacht voor veilige spoorwegovergangen, en nam het aantal ongelukken hard af. Daarna is er weinig meer gebeurd, merkte de Onderzoeksraad voor de Veiligheid op in haar rapport Overwegveiligheid dat in 2018 werd gepubliceerd. De raad begreep dat totaal niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden