1932: eenvoud in zitten

De Fin Alvar Aalto, een van de aansprekende architecten van de modernistische beweging, schroomde er niet voor zich behalve met woonfuncties ook met eenvoudige zaken als zitten en liggen bezig te houden. In al zijn ontwerpen ging het hem er om, vormen tot hun pure essentie terug te brengen. Aalto's gebouwen bezitten een heldere, transparante sfeer, die mede tot stand komt door het gebruik van eerlijke materialen. Voorbeelden ervan zijn overal in Noord-Europa te vinden: de Finlandia-hal in Helsinki; het Museum voor moderne kunst in het Deense Aalborg en de stadsbibliotheek in Wolfsburg in Duitsland.

Voor zijn gebouwen ontwierp Aalto ook het interieur, zelfs serviezen, vazen en de meest eenvoudige meubelen. In 1932 tekende hij het als 'no. 60' bekend geworden krukje, niet meer dan een cirkelvormig zitvlak op drie pootjes, dat alles in deels gebogen berkenhout. Het krukje, dat aan een melkstoeltje doet denken, is sinds 1933 onafgebroken in productie gebleven. Het kon zodoende uitgroeien tot een van de meest klassieke designobjecten van de twintigste eeuw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden