Review

1929: 'Der blaue Engel'

Wedekinds 'Lulu' was de inspiratiebron van de eind vorige eeuw in Wenen geboren regisseur Josef van Sternberg. Door die fascinatie, en zijn liefde voor de schilderkunst, transformeerde hij een mollige Pruisische deerne in zeven films tot het meest filmische sekssymbool van de twintigste eeuw.

In hun eerste film, 'Der Blaue Engel', speelt Marlene Dietrich het revue-meisje Lola-Lola, dat een keurige leraar in het verderf stort. Voor die 'zonde' wordt zij , in tegenstelling tot Wedekinds Lulu, niet gestraft. Ook in de latere Amerikaanse films van dit duo belichaamt Dietrich altijd die zuivere en onschuldige vrouwelijke erotiek waarmee alleen de heren der schepping zich geen raad weten.

Belichaamt is overigens niet het juiste woord. Het fascinerende is juist dat Von Sternberg zijn debutante tijdens hun samenwerking van haar lichaam beroofde. Hij veranderde haar in een bonestaak waaromheen hij met beweging, licht, make-up en kleding zijn visie op de erotiek drapeerde. Door die schilderkunstige behandeling werd ze een kunst-matige vrouw: filmster in optima forma.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden