Update

1300 banen van failliet Imtech gered

Beeld ANP

Hun werkgever ging vandaag failliet, en toch zullen 1300 Nederlandse medewerkers van Imtech opgelucht adem hebben gehaald. Het zijn de personeelsleden van Imtech Marine en Nordic, twee divisies die in zijn geheel worden verkocht en apart zijn geplaatst van de failliete boedel. Daar blijven voorlopig de overige 2700 Nederlanders van Imtech achter. Zij hopen op een redder die hun divisie overneemt.

Door het faillissement dreigen wereldwijd 15.000 werknemers hun baan te verliezen, terwijl 7300 medewerkers voorzichtig mogen denken aan een verdere toekomst binnen hun divisie. Al is nog niet helemaal zeker of alle banen behouden blijven.

Imtech Marine, dat technische installaties op zee en in schepen verzorgt, komt in handen van de internationale handelsonderneming Pon Holding en investeerder Parcom. Ook Imtech Nordic, de Scandinavische tak, zal waarschijnlijk snel een koper vinden. De gesprekken lopen nog en zullen naar verwachting snel worden afgerond.

Dat Imtech vandaag failliet zou gaan, werd vanmorgen al duidelijk toen de Autoriteit Financiële Markten de handel in aandelen Imtech stillegde. Toen begon het lange wachten voor de 22.000 medewerkers die Imtech wereldwijd heeft. Even na vijf uur kwam het bericht over het faillissement.

Onvermijdelijke ondergang
Het was het sluitstuk van een ondergang die afgelopen week onvermijdelijk leek. Begin deze maand dook de beurswaarde omlaag van 2,90 euro naar slechts een paar dubbeltjes. Die 2,90 euro was al een schijntje vergeleken bij de 150 euro die een aandeel Imtech twee jaar geleden kostte.

De twee divisies die zijn verkocht, behoren tot de twee meest waardevolle onderdelen van Imtech. Toch is er volgens de curatoren ook belangstelling voor de Nederlandse onderdelen van Imtech en de divisies in Spanje, België en het Verenigd Koninkrijk/Ierland.

'Rust en zekerheid'
In een verklaring laat Parcom weten dat het met Imtech Marine weer wil groeien. Ook zorgt 'de overname voor rust en zekerheid bij medewerkers, klanten en leveranciers', schrijft Parcom in een verklaring. In diezelfde verklaring schrijft de directeur van Marine, René ten Brinke, dat hij zich 'geen beter scenario kon wensen'.

Dat bedrijven interesse hebben in delen van het failliete Imtech, heeft vooral te maken met de aanwezige kennis bij het personeel en de klanten die de nieuwe eigenaar kan overnemen. Ook speelt vermoedelijk mee dat de prijzen niet al te hoog zijn.

Tijdsdruk
Financiële details over de overname van Marine zijn niet bekend gemaakt, maar in de regel zijn de prijzen bij faillissementen lager dan bij een normale verkoop. Dat heeft onder meer te maken met de tijdsdruk. De verkoop moet snel rond komen zodat er geen tijd is om uitgebreid alle boeken na te vlooien op mogelijk tegenvallers.

De financiers van Imtech, ING, Rabobank, ABN Amro en de Duitse Commerzbank, hebben het recht op alle opbrengsten van de verkoop van Marine en Nordic of eventuele andere onderdelen. Voor de aandeelhouders resteert vermoedelijk niets meer. Dat geldt ook voor leveranciers en onderaannemers die nog geld krijgen van Imtech.

Wat gebeurt er met de projecten?
Imtech is betrokken bij een aantal grote projecten in Nederland. Zo verzorgt het de installaties voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, de gevangenis van Zaandam, het gerechtsgebouw in Breda en ondertunneling van de A2 in Maastricht. Als Imtech samenwerkt met andere bedrijven, nemen zij de taken van Imtech over. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, waar Visser & Smit de verantwoordelijkheden overneemt. De onderaannemers krijgen gewoon hun geld. Daarnaast kunnen opdrachtgevers het werk opnieuw aanbesteden zodat andere installateurs op de klus kunnen inschrijven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden