130 km/u zorgt voor extra doden en smog

(Trouw) Beeld
(Trouw)

amsterdam – - Verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zorgt voor 18 procent meer verkeersdoden en bijna een derde meer gewonden op de snelweg. Dat blijkt uit een rapport dat verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng gisteren publiceerde.

Alwin Kuiken

In 2009 stierven er op de snelweg 83 mensen, volgens Goudappel kan dat oplopen tot 98. Het aantal gewonden kan stijgen van zo’n zeven- naar negenhonderd.

Het bureau concludeert dat 4100 van de 9500 kilometer snelweg in aanmerking komt voor verhoging van de snelheid.

Het aantal snelwegkilometers dat de stikstofnorm overschrijdt, stijgt met 29 procent naar 321 kilometer. De CO2-uitstoot neemt toe met 2,5 procent. Daarmee worden de positieve effecten van belastingvoordelen voor zuinige auto’s ruimschoots teniet gedaan.

In de Randstad levert de hogere snelheid, vooral ’s avonds, vertraging op, daarbuiten betekent 130 een winst van enkele minuten.

Provincies die aan de Randstad grenzen, zoals Gelderland en Noord-Brabant, wachten de grootste milieu- en veiligheidsproblemen. Beide kunnen jaarlijks rekenen op vier extra verkeersdoden en zo’n twintig ernstige verkeersslachtoffers.

Ook de uitstoot van stikstofdioxide (de veroorzaker van smog) neemt hier flink toe. In deze provincies wordt nu al op ruim tachtig kilometer snelweg de norm overschreden. Dat zal bijna verdubbelen. Gisteren konden Gelderland en Noord-Brabant nog niet inhoudelijk reageren.

Volgens Goudappel Coffeng betekent de stikstofstijging een probleem vanwege Europese toezeggingen. De Europese Commissie heeft in 2008 namelijk besloten dat in 2015 de norm nergens meer overschreden mag worden.

Volgens een woordvoerder van het Planbureau voor de Leefomgeving is dat niet zo erg. „Als we niet aan die eis kunnen voldoen, wat wij verwachten, zal de Europese Commissie eerst Zuid-Europese landen in gebreke stellen. Die vervuilen namelijk nog veel meer.”

Een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland, waar de normoverschrijding van stikstof nu het hoogst is, zegt te vertrouwen op het regeerakkoord. Hierin staat dat er rekening gehouden wordt met de luchtkwaliteit.

Toch raadt Goudappel Coffeng aan om de maximumsnelheid op 120 kilometer te houden. „Wij waren al sceptisch”, zegt directeur Tonny Bosch. „Deze maatregel appelleert aan een gevoel van vrijheid, maar daar staat wel wat tegenover. Meer doden, meer smog en meer CO2. Die normen zijn er niet voor niets.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden