10. Nico Roozen

Binnen de ontwikkelingshulp waren multinationals eind jaren zeventig de vijand. Nico Roozen, die destijds Max Havelaar opzette, zocht juist contact. De directeur van Solidaridad zit nu geregeld om de tafel met Unilever en Albert Heijn om te overleggen over hun aanbod aan eerlijke producten. Let wel: op hun uitnodiging. Scheve ogen binnen het duurzame wereldje krijgt Roozen nog steeds. Het koffiemerk Utz Certified dat Solidaridad onder meer met Douwe Egberts op de markt brengt, wordt spottend Fair Trade-light genoemd. Overigens heeft Max Havelaar wel wat last van de remmende voorsprong. Tegenwoordig zijn er andere merken die behalve eerlijk voor de boeren ook nog ecologisch verantwoord zijn.

Roozen is een realistisch man. De markt voor eerlijke handel blijft al jaren steken op 3 procent. Als multinationals hun koers een beetje wijzigen, zet dat zoden aan de dijk. Het expertpanel is het daar van harte mee eens en plaatst Roozen als doener, denker en aansprekend figuur dan ook hoog op de lijst.

Solidaridad zit ook achter de Kyuchi-spijkerbroek en kledingmerken M’Braze en Made By. Die presenteert Solidaridad als zelfstandig in de hoop jongeren aan te spreken. Dat valt overigens niet mee: het blad Goodies, waar Roozen stiekem achter zat, ging al snel over de kop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden