'10-minutengesprek heeft weinig zin, schaf maar af'

Beeld anp

Hoe zinvol is het om een paar keer per jaar even snel de schoolvorderingen van je kind te bespreken?

Moet het 10-minutengesprek op scholen worden afgeschaft? Peter de Vries van onderwijsadviesbureau CPS vindt van wel.

Het gesprek van tien minuten dat ouders twee of drie keer per jaar op school houden met de leerkracht heeft nu weinig zin, zegt De Vries. De auteur van het 'Handboek Ouders in de school' - en vader van vier kinderen - vindt dat de bespreking symbool staat voor de afstand tussen ouders en school. "Neem nu die kleine kleuterstoeltjes waarop je als ouder soms moet gaan zitten, terwijl de leerkracht op een normale stoel zit. Dat schept meteen afstand."

Het belangrijkste probleem is volgens De Vries dat het gesprek veel te kort is. "Op sommige scholen staat zelfs een stopwatch op het digitale leerbord om de tijd in de gaten te houden. Heel raar."
In de huidige tien minuten kunnen ouders het doorgaans alleen hebben over het rapport en maar heel kort over hoe het gaat op school. Tijd om dieper in te gaan op het welbevinden van de zoon of dochter is er in de regel niet.

Scholen kunnen volgens De Vries beter met het thuisfront zelf afstemmen wanneer en hoe lang het wil komen. Dan krijgen ouders het gevoel dat er ook naar hen wordt geluisterd, is er meer tijd om over het kind te praten en zal de betrokkenheid van ouders groter worden.

PvdA-raadslid Peter van Heemst uit Rotterdam stelde zaterdag in een discussie over het Rotterdamse onderwijsbeleid voor een boete van 100 euro in te stellen voor ouders die niet op komen dagen. Zo'n regeling gaat te ver en zal de afstand tussen school en thuis nog meer vergroten, meent De Vries. "Ouders gaan de school dan nog meer zien als een instituut waar ze weinig mee te maken hebben."
Volgens De Vries komt bij het gesprek in de ergste gevallen slechts 30 procent opdagen. "Die ouders voelen al een te grote afstand tussen het leerinstituut en thuis. Ze zien school als iets waar hun kind naartoe gaat en waar zij zelf niet horen te zijn."

Abdelsadek Maas, directeur van de islamitische basisschool Yunus Emre in Den Haag, vindt het 10-minutengesprek wel zinvol, al heet het op zijn school gewoon een rapportbespreking. Volgens de directeur krijgen ouders een binding met school doordat ze voor het gesprek naar school moeten komen. "We proberen ouders vanaf dag één te betrekken door, bijvoorbeeld bij de taallessen Nederlands voor ouders die de taal nog moeten leren, dezelfde thema's te behandelen als de kinderen in de les krijgen. Is het herfst, dan leren de ouders woordjes die met dat seizoen te maken hebben. Zo gaat de lesstof thuis ook leven", legt Maas uit.

Bij de school van Maas komt 95 procent van de ouders opdagen voor de gesprekken. Ook onder druk van de school: wie niet komt, krijgt het rapport niet mee. Ouders die niet komen voor het rapportgesprek, kunnen het slechts in uitzonderlijke gevallen ophalen. Er zijn ook scholen die ouders proberen te lokken door werk van kinderen tentoon te stellen of door een spel of filmvertoning aan een ouderavond te verbinden.

In de Verenigde Staten bestaat een intensief samenwerkingsverband tussen ouder en school, de Parent Teacher (Student) Association. Daarbij zijn ouders en leraren samen verantwoordelijk voor het organiseren van ouder- en thema-avonden.
Als er bijvoorbeeld geklaagd wordt over overlast in de les door een kind met een bepaalde stoornis wordt een avond gehouden om daarover te praten. Dat zorgt voor meer begrip, en kan er ook toe leiden dat het jongetje of meisje vaker wordt uitgenodigd op verjaardagsfeestjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden