1 Naar de outlet

Waarom is de designer outlet in Roermond zo populair? Het zijn niet de dure designersmerken maar de alledaagse outletstores van Mexx en Puma die het meeste publiek trekken.

Net als elke zondag bewegen de files zich vanaf het middaguur traag langs het stadshart van Roermond richting het koopjeswonderland aan de Maas. De bezoekers van de designer outlet komen van heinde en verre. Vooral Duitsers lusten er wel pap van. Er rijden zelfs speciale shuttlebussen vanuit Düsseldorf en Keulen op en neer. Van een B&B-eigenaar hoorde ik laatst dat een Duitse en haar jarige zoon op bezoek kwamen om twee dagen lang in te slaan, bij wijze van verjaarscadeau. Met een volgepropte Mercedes gingen ze naar huis - vijf uur enkele reis.

Nederland telt drie outlet centers, maar er zijn plannen voor méér in de maak. De groei gaat door: voor 2016 heeft Designer Outlet Roermond een nieuwe uitbreiding gepland, die de jaarlijkse hoeveelheid bezoekers moet opschroeven naar 6 miljoen. Daarmee zou het de Efteling als best bezochte attractie van Nederland van de troon stoten. Wat is toch het geheim van de Limburgse designer outlet?

De vergelijking met de Efteling is zo gek nog niet, blijkt als we het poortgebouw van het oude kazernegebouw passeren. Vroeger was dit een militair terrein waar eens per jaar de kermis neerstreek, aldus mijn in Roermond getogen vriendin. De rest is nieuw uit de grond gestampt, voorzien van Märklin-achtige vakwerkgeveltjes in zachte pasteltinten (en kale achterkanten met grote laad- en lospoorten, zo zien we later). Op elke hoek kunnen we neerzijgen bij een café of patatkiosk, en anders op de zitbank die voor elke winkel staat. Ondanks de kitscherige gevels scoort de outlet opmerkelijk laag op het gebied van 'beleving'. Meer dan een nep-fresco van twee honden bij een hondenfonteintje komen we niet tegen. De verklaring is simpel: toeters en bellen leiden maar af van de merken en hun kooptempels.

Een non op leeftijd loopt voorbij, ondersteund door twee dames. Zou zij ook langs Armani gaan? De gemiddelde bezoeker is halverwege de dertig, uitgedost in onopvallende kleren. We zien veel kooplustige mannen, niet de stereotiep variant die somber achter zijn vrouw aansjokt - die zal het ook wel uit z'n hoofd laten om naar de outlet te gaan. In noodgevallen kunnen fashionvermoeiden bijkomen in Nederlands enige Black & Decker-winkel; even voelen aan het geruststellende metaal van een cirkelzaag.

De belofte: mode van vorige seizoenen, restpartijen en samples tegen 30 tot 70 procent korting. In hoeverre het echt om kortingen gaat of om speciaal voor de outlet gefabriceerde kleding, is altijd de vraag. Inderdaad zien we bij de echte designermerken indrukwekkende kortingen, maar soms wordt de klant afgescheept met een schrale 20 procent. Korting werkt op de speekselklieren. Zo ontstaat die fijne roes die ons onbekommerd onzinnige niemendalletjes doet kopen. Maar een overschot aan graaiende mensen om je heen kan de lust acuut om zeep helpen. Iedereen die wel eens op koopzondag door de Amsterdamse Kalverstraat slentert, weet dat de weerzin zomaar kan toeslaan.

In dat stadium lijkt een glazig voor zich uit starende vrouw met hoofddoek te verkeren, in de babyhoek van Dolce & Gabbana. Haar man staat vol overgave een blouse te passen. Voor een paar Mexicaans beschilderde zomerpumps (1200 euro) heeft zij geen oog, noch voor het rompertje met pantermotief (80 euro) in het rek naast haar. En wij? Bij Burberry vermaken we ons door elkaar lachend op de meest smakeloze schoenen te wijzen. Hoewel mijn metgezel bij een paar zwarte, harige pumps met sleehakken en witte hartjes moet bekennen dat ze die toch wel geinig vindt.

Voor de winkels van Michael Kors (dat jurylid van America's Next Top Model) en Gucci staan rijen wachtenden. Uitsmijters zorgen er voor dat er niet te veel mensen in de winkels zijn. Dat werkt statusverhogend.

De échte drukte vinden we bij de sportmerken. De winkels van Puma, Adidas en All Stars met hun gestapelde schoenendozen zijn afgeladen vol. Je kunt je afvragen of de aanwezigheid van goedkope merken geen inflatie betekent van het begrip designer outlet. Maar laagdrempeligheid is de smeerolie voor consumptie, zoals steeds opnieuw bewezen wordt door de grote hoeveelheden mensen die naar Ikea gaan voor een zithoek en naar buiten komen met een eierprikker. Afstotende drukte of niet, dit is de plek waar ik toesla. Ik ga naar huis met sportartikelen voor de kinderen, een paar 'vintage' All Stars (van 70 voor 45 euro) en een Mexx-vestje van 9,95.

Wat ben ik toch akelig Nederlands. Niks lef of modieuze verbeeldingskracht. We krijgen de outlet die we verdienen.

Designer Outlet Roermond, Stadsweide 2, Roermond. Open ma- zo 10.00-22.00. Meer dan 150 winkels. Parkeren: 3 euro voor de hele dag. www.mcarthurglen.com/nl/designer-outlet-roermond/nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden