lezersreacties Tijdgeest

Wat mag je van wie vragen in deze coronatijd? Lezers reageren op het interview met Heleen Dupuis en Frits de Lange in Tijdgeest

Tijdgeest 17 oktoberBeeld Maus Bulhorst

We moeten rekening houden met elkaar, aldus lezers. Maar de meningen verschillen over wat dat precies inhoudt.

ALLEMAAL GETROFFEN
Het interview met Frits de Lange en Heleen Dupuis over de vraag of er in deze coronacrisis onderscheid moet worden gemaakt tussen jongeren en ouderen geeft mij als zogenaamd ‘dor hout’ een verdrietig gevoel. Onze samenleving bestaat uit jong, middelbaar, oud, mankerend of niet-mankerend. Dat koesteren van de jongeren begrijp ik niet. Zij worden er niet slechter van om zich aan te passen en komen er daarna wellicht sterker uit. Allemaal hebben we te maken met het coronavirus. Er komen écht betere tijden als we allemaal rekening houden met elkaar. Met dit laatste schijnt een aantal van ons enige moeite te hebben.

Cobie van Persie Rotterdam

STAPJE OPZIJ

In de discussie over ouderen en jongeren in coronatijd ontbrak het welvaartsperspectief. Oudere generaties hebben decennia van ongekende groei achter de rug liggen, het toekomstscenario voor jongeren ziet er anno 2020 veel somberder uit. Nu voor hen een stapje opzij zetten, zou dat geen werk der dankbaarheid kunnen zijn?Eelco van der Veer Ferwert

HOEZO APART ZETTEN?

Mensen van 60-plus worden vaak kwetsbare ouderen genoemd, die zichzelf ‘moeten’ beschermen. Veel 60-plussers zijn afhankelijk van inkomen uit hun baan, vaak in zorg en onderwijs, waarin het risico corona op te lopen verhoogd is. Als zij besluiten zichzelf te beschermen ontstaat er een groot probleem. Ik ben 64, werk in de zorg. Van de vier verpleegkundigen in een dienst zijn er meestal twee ouder dan 60. Veel 60-plussers zijn ook mantelzorger en/of passen op de kleinkinderen. Het lijkt mij voor de samenleving niet van belang om deze leeftijdsgroep apart te zetten.
Ditta Kralt Huizen

RUIMTE BIEDEN

Als 67-jarige lever ik binnen de grenzen van de gedeeltelijke lockdown nauwelijks vrijheid in, terwijl jongeren hard geraakt worden in het opbouwen van studievaardigheden, een sociaal netwerk en vriendengroepen. Allemaal essentiële activiteiten voor de rest van het leven, die ze hard nodig hebben om de samenleving straks te kunnen dragen. Wij leunen nog dagelijks op juist deze activiteiten die we in onze jeugd onbeperkt hebben kunnen invullen. Mede daardoor kunnen wij ons leven nu ook voldoende inhoud geven binnen de regels van het RIVM. Laten we heel snel jongeren ruimte bieden in studie en vrije tijd.
Corrie van Eldik Den Haag

HOE STRAKS VERDER?

Vanaf het begin van de pandemie voel ik verzet tegen deze ouderen/jongeren-discussie. Helaas heeft dit separatistisch denken inmiddels geleid tot toenemend separatistisch, egocentrisch en egoïstisch handelen! In plaats van de ‘ouderen‘ aan te spreken op hun te nemen verantwoordelijkheid vanwege hun kwetsbaarheid, ware het beter om als overheid en als maatschappij pal te staan voor een ieders rechten en plichten. Deze pandemie is voor niemand leuk, maar sommigen onder ons worden zwaar getroffen, omdat ze ernstig ziek worden, dierbaren verliezen, inkomen derven enz.. Niet kunnen reizen, feesten of uitgaan behoren niet tot de grote tegenslagen, die je moet zien te overwinnen in het leven. Het geluid, dat deze pandemie ook uitdaagt om samen de strijd aan te gaan, ieder op z’n eigen wijze en eigen mogelijkheden, wordt helaas te weinig gehoord. Misschien kunnen virologen, micrologen, epidemiologen en medisch specialisten in de diverse praatprogramma’s zo af en toe eens plaats maken voor dit nog belangrijker onderwerp: Hoe houden we de gelederen gesloten en hoe gaan we straks verder met elkaar?
Marije Verkuijl-Bringmann Loon op Zand

RICHT JE OP DE INHOUD

Pubers willen niet lezen, laat ze dat dan ook niet doen, betoogt Jowi Schmitz. Tja. Pubers willen wel blowen, zuipen en de hele dag gamen. Laten we ze dat ook doen? Lijkt me niet. Dat lezen niet populair is bij pubers, snap ik ook wel. Maar dat wil niet zeggen dat we het op moet geven. Het moet wel anders, dat ben ik met haar eens. Onderzoek toont aan dat begrijpend lezen niet werkt. Schrappen dus die demotiverende lessen die het leesplezier ondermijnen. En je richten op de inhoud van de tekst. En aan de slag met leesplezierbevorderende activiteiten. Er zijn er genoeg! Bijvoorbeeld leerlingen hun eigen verhaal laten kiezen en er een creatieve verwerking bij laten maken.
Hans Edens Utrecht

VERBEELDING

Mooi hoe Jowi Schmitz probeert aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren en voorstelt het woord ‘boek’ door ‘verhaal’ te vervangen. Toch, ik vraag me af of iemand die zijn leven besteedt aan veel moeten en ‘snelle verslavingen’ uiteindelijk tevreden is over zijn eigen levensverhaal. Een goed boek stimuleert het verbeeldingsvermogen. Daarmee kunnen we onder andere zien dat het (drukke) leven ook anders kan; bijvoorbeeld wat minder moeten en zo meer tijd hebben om je telefoon in te ruilen voor een goed boek.
Anna Kluen Amersfoort

LEZEN HOEFT GEEN PRETJE TE ZIJN MAAR OOK GEEN STRAF

Het aan jongeren opdringen van het grote plezier dat het lezen van boeken zou zijn werkt averechts. Mogen ze zelf nog weet wat ze leuk vinden? Bijna vijftig jaar geleden was er in mijn klas ook niet zoveel animo voor het lezen van boeken, waarom zou dat nu anders zijn? Aandacht voor de verbeeldingen die verhalen zijn in boeken, maar ook in film en andere media is belangrijk en vormend, en daarmee krijg je leerlingen zeker mee. Maar daarnaast is het natuurlijk wel een opdracht van het onderwijs om leerlingen leesvaardig te maken. Lezen hoeft geen pretje te zijn maar ook geen straf. Zorg voor interessante non-fictie teksten met inhouden die ertoe doen en laat die door de leerlingen (verplicht!) lezen. Niet om leesstrategieën toe te passen zoals nu gebeurt bij het vak begrijpend lezen. Laat ze lezen op inhoud, en besteed daarbij aandacht aan moeilijke woorden en tekstverbanden ter verdieping van het tekstbegrip. Dat is leerzaam en daarvoor zijn leerlingen op school.
Hilde Hacquebord Groningen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden