Expositie Modest fashion

Waarom vrouwen de minirokjes in de kast laten liggen

Een vrouw bezoekt de fashion week in Milaan. Beeld Getty Images

Lange gewaden en kuise truien: modest fashion is de nieuwe trend, en niet alleen onder religieuze vrouwen. Het Stedelijk Museum Schiedam wijdt een tentoonstelling aan de miljoenenindustrie. 

Vrouwenkleding die lichaamsvormen bedekt: lange gewaden, ruimvallende truien en blouses, broeken met brede pijpen of topjes met een hoge halslijn; het Stedelijk Museum Schiedam staat vanaf vandaag vol met kledij waarvan vrouwen een geheel ander silhouet krijgen.

Vijf zalen vormen samen één grote kledingkast, vol met keurige kleding. Modest fashion betekent ­‘bedekte kleding’, maar de term is multi-interpretabel, zegt Catrien Schreuder van het Stedelijk Museum Schiedam: “Wij noemen het ook ­bescheiden, comfortabele en stressvrije mode.”

Het is een branche die almaar blijft groeien, zegt gastcurator Raja el Mouhandiz (ook bekend als theatermaker). Jonge invloedrijke vloggers, met name moslima’s, zijn de drijvende kracht achter het succes. Zij vallen op bij grote ontwerpers als Dolce & Gabbana, Dior en Chanel. Volgens de gastcurator vormen zij het nieuwe ­gezicht van de catwalks in Londen, New York en Parijs.

Ook niet-­religieuze vrouwen kopen lange rokken

Het Stedelijk Museum vroeg El Mouhandiz om deze tentoonstelling op te zetten. Volgens haar gaat modest ­fashion juist niet over de vraag ‘bloot of ­bedekt?’, maar over de ruimte die vrouwen mogen innemen. “Heel veel vrouwen zijn in deze tijd bezig met ‘ik wil lekker zelf kiezen wat ik aandoe’, of ze religieus zijn of niet. Die keuzevrijheid is precies waar modest ­fashion voor staat”, licht El Mouhandiz toe.

In de afgelopen jaren speelden moslimvrouwen een aanzienlijke rol in het succes van deze mode-industrie.  Volgens het State of the Islamic Economy Report 2018-2019, een rapport waarin de internationale moslimconsumptie wordt ­gemeten, gaven moslima’s een bedrag van 270 miljard dollar (245 miljard euro) uit aan kleding.

Het is de ­verwachting dat dit in 2025 zal stijgen naar 361 miljard dollar, een groei van 5 procent per jaar. Het financiële dienstverleningsbedrijf Bloomberg noemt het hierom zelfs de ‘modest-revolutie’.

Maar het zijn niet alleen de moslima’s die de modest fashion tot een succes maken. De topmerken gaan mee in de ontwikkeling en passen hun kledinglijn op de trend aan. Bij gewone winkels, zoals de H&M, Massimo Dutti en COS kopen ook niet-­religieuze vrouwen lange rokken, wijde kleren en maxi-jurken. “Dat zijn allemaal vrouwen die niet meedoen aan de esthetiek van het bloot”, aldus ­Catrien Schreuder van het museum in Schiedam.

Lees ook:
‘Ooit vonden we minirokjes en ­bikini’s op straat heel normaal. Nu is dat anders’

‘Modest fashion’ staat voor bedekkende of bescheiden kleding. Het wordt steeds meer de nieuwe norm, zegt textielarcheoloog Gillian Vogelsang-Eastwood.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden