Naschrift José Rómula Sosa Ortiz

Tragedies tekenden het leven van de ‘Prins van het Lied’

José José kreeg een speciale Latin Grammy Award Beeld AFP

Het nieuws dat José José was overleden had de Mexicaanse sociale netwerken nauwelijks bereikt of het volgende schokkende bericht over de zanger sloeg al in als een bom. Het lichaam van José José was kwijt.

José Joel en Marysol Sosa waren op 29 september, een dag nadat hun vader op 71-jarige leeftijd was overleden aan kanker, naar Miami afgereisd om zijn stoffelijk overschot te kunnen zien. Maar enkele uren lang en ondanks een bezoek aan meerdere rouwkamers konden ze hem niet vinden.

“Dit is een ontvoering!”, beet José Joel de toegestroomde pers toe. Hun stiefmoeder Sarita Salazar, met wie ze al jaren gebrouilleerd waren, bleek het lichaam in een rouwkamer te hebben ondergebracht zonder ze van de locatie te verwittigen. Een dag later dook het alsnog op.

Voor de rouwende familie van José Rómulo Sosa Ortiz, zoals de echte naam van de artiest luidde, was de tijdelijke verdwijning van diens lichaam een pijnlijke episode. Maar ergens was het ook een passend einde aan een leven dat in het teken van drama stond.

Een turbulent leven vol successen en drama's

De ‘Prins van het Lied’, zoals José José in de Spaanstalige wereld bekend stond, leed een turbulent leven vol grote successen en persoonlijke drama’s. In de jaren zeventig en tachtig gold hij als een van de grootste sterren in de Mexicaanse en Latijns-Amerikaanse popmuziek. In een carrière van bijna een halve eeuw wist hij meer dan honderd miljoen platen te verkopen.

Het gebroken hart was zijn favoriete thema. “Hoy quiero saborear mi dolor,” klonk de eerste zin van ‘El Triste’ (‘De Treurige’), een van zijn grootste hits. “Vandaag wil ik mijn pijn proeven.” Als artiest schreef hij tientallen legendarische smartlappen; voor vele Mexicanen van middelbare leeftijd was hij dé vertolker van liefdesverdriet en littekens op de ziel, met superhits als ‘El Amor Acaba’ (‘De Liefde Eindigt’) en ‘Amar y Querer’ (‘Liefhebben en Hunkeren’), die hem in de jaren zeventig lieten doorbreken en in de jaren tachtig lanceerden naar supersterstatus.

Zoals veel andere exponenten van de Mexicaanse popmuziek in die periode, pakte José José graag groots uit tijdens optredens. Hij trad op in uitverkochte zalen in heel Latijns-Amerika, met een groot gezelschap aan muzikanten. Bijna altijd gestoken in strak pak en met zorgvuldig ingestudeerde poses had hij soms wat weg van een Mexicaanse Frank Sinatra, een artiest die hij bewonderde en wiens hit ‘New York, New York’ hij in het Spaanse zong. En net als zijn Amerikaanse collega beroerde José José zijn publiek met een stem die technisch bijna alles kon, met een fraai vibrato en karakteristieke snik. Tranen vloeiden er tijdens zijn concerten in overvloed.

Ten prooi aan de fles

Zijn sterrenstatus konden persoonlijke tragedies niet verhullen. José José werd geboren in Mexico-Stad in 1948, in een familie van musici en artiesten. Moeder Margarita Ortiz was concertpianist. Zijn vader, José Esquivel, was een operazanger die het gezin verliet toen José José net zeventien was en die later zou overlijden aan de gevolgen van alcoholisme.

Behalve zijn stem erfde José José ook de verslavingszin van zijn vader; terwijl zijn ster rees in de Spaanstalige wereld, viel de Prins van het Lied zelf ook ten prooi aan de fles. Hij belandde begin jaren negentig in een neerwaartse spiraal en sliep zelfs tijdelijk dakloos in een auto in de Mexicaanse hoofdstad. Velen speculeerden al over een aankomend overlijden, maar een interventie van vrienden redde hem het leven; hij ging vrijwillig naar een afkickcentrum en pakte de draad enkele jaren later weer op. Naar eigen zeggen redde een televisieoptreden in 1993 bij interviewer Ricardo Rocha hem het leven.

“Het is niet mijn moment om de aarde te verlaten,” zei een magere, vermoeide, maar strijdbare José José in dat programma. “Mijn gevoeligheid is het enige wat ik jullie in alle eerlijkheid kan geven.”

Er volgden nieuwe successen. In 2004 kreeg hij een speciale Latin Grammy Award voor zijn oeuvre en zelfs een ster op de Walk of Fame in Hollywood. Hij trad op tot kort voor hij de diagnose van zijn ziekte kreeg en naar zijn oudere werk wordt ook door veel jongere Mexicanen geluisterd. Zijn hit ‘La Nave del Olvido’ (‘Het Schip van de Vergetelheid’) was prominent te horen in de Oscarwinnende film ‘Roma’, van regisseur Alfonso Cuarón.

Voor José José was de tijdloze populariteit van zijn werk vanzelfsprekend. “Wie verliefd is,” zei hij vaak, “snapt mijn muziek.”

José Rómula Sosa Ortiz werd geboren op 17 februari 1948 in Mexico-Stad. Hij overleed op 28 september 2019 in Homestead, Florida.

Trouw beschrijft het leven van onlangs overleden heel gewone of bekende mensen. Heeft u zelf een tip voor Naschrift? Mail ons via naschrift@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden