Tijdgeest essaylezersreacties

Schrik en verdriet om tien doodgeschoten konijnen

Beeld Sjoerd van Leeuwen

Altijd discussie over het waarom van de jacht, schreef René ten Bos. Lezers reageren.

ONMENSELIJK

Onze jongste zoon zal ongeveer acht jaar geweest zijn toen we tijdens een wandeling in de Betuwe op de ‘jachttrofeeën’ van een aantal jagers stuitten: een open wagen met aan een metalen buis zo’n tien doodgeschoten konijnen op een rij. Ik herinner me zijn schrik en verdriet - hij herinnert het zich ook nog, bijna twaalf jaar later. Misschien voelde hij het goed aan, toen, dat de jacht onmenselijk is?
Jouktje van Vliet Ede

TERUGSCHIETEN

Natuurlijk, de jacht is menselijk. Maar dat geldt voor wel meer dingen. Oorlog, moord, vervuiling, het is allemaal menselijk. Maar daar is dus niets mee gezegd. Staat de natuur in Nederland al niet genoeg onder druk? Dat er soms dieren afgeschoten moeten worden in het kader van beheer, daar kan ik inkomen. Maar voor de plezierjacht is geen enkele rechtvaardiging. De jacht wordt pas een sport als de dieren ook geweren krijgen en terug mogen schieten.
Eva Fokkema Kwintsheul

GEDEGRADEERD

Jagers jagen vanwege het plezier van de ‘kill’ en/of de saamhorigheid onder elkaar. Argumenten zoals ‘schadebestrijding’ en ‘herstellen van het natuurlijk evenwicht’ worden er alleen bijgehaald om de jacht te legitimeren. Met jagen wordt schade niet bestreden. De soorten waar het om gaat, komen algemeen voor en planten zich snel voort. Sterfte door afschot vervangt een deel van de natuurlijke sterfte. De gedode dieren worden snel vervangen door nieuwe aanwas. Jacht draagt ook niet bij aan het ‘natuurlijk evenwicht’. Sterker nog, het verstoort dat juist voortdurend. Ten slotte wordt vaak gesteld dat wild als het ultieme scharrelvlees kan worden beschouwd. Daarmee worden in het wild levende dieren gedegradeerd tot vlees, terwijl deze dieren als predator, prooi en/of planteneter een essentiële rol in het ecosysteem vervullen.
Pauline de Jong Amstelveen

OERGEVOEL NEGEREN

Het gegeven dat de mens vanaf zijn oerbestaan het jagen als onderdeel van overleven beschouwt, zou erop kunnen wijzen dat er in onze genen een dosis narcisme is ingebouwd, waarbij wij ons boven een ander levend wezen plaatsen en kunnen doden. Gelukkig kunnen velen, door het verstand te laten prevaleren, dit oergevoel negeren.
Caroline van Essen Purmerend

QUOTUM

De vader van het Oostenrijkse meisje dat ik leerde kennen, was jager. Hij zat in het bestuur van de jagersvereniging. Hij vertelde mij dat de vereniging een quotum instelde voor het aantal grootwild dat geschoten mocht worden. Dit quotum hield rekening met verkeersveiligheid, natuurbeheer, en andere zaken van belang. De jagers kregen een persoonlijk quotum: een beginnend jager 1, een meer ervaren jager maximaal 5. De geschoten dieren moesten worden ingeleverd bij de vereniging. Die beoordeelde of het dier terecht was geschoten en of het deskundig was geschoten zodat het dier niet onnodig had moeten lijden. De jager kon zijn quotum verliezen als hij verkeerd bezig was. 
Frans van Drielen Pijnacker

BESCHEIDEN SCHAAL

Nee, de jacht ‘hoort’ niet bij de mensheid; ik wil het niet zien als een cultuurverschijnsel, ondanks wat men graag ‘plezierjacht’ noemt. Wel zie ik het - als bosbouwkundig opgeleide - als heel normaal dat in onze natuurgebieden, zeker in bos, wordt geoogst - voor menselijk gebruik. We vellen bomen in het bos maar zorgen ervoor dat herplant de instandhouding van de ‘bomenvoorraad’ garandeert. Vanuit datzelfde oogpunt zie ik geen bezwaar om de jacht op bescheiden schaal uit te oefenen als die maar in professionele handen is (dus in die van jachtopzieners) en er ‘ruimte’ wordt geboden voor handhaving van de populaties wild. Het moet niet gaan om dat ‘ene goede schot’ van Marijke Schuiten een dier schieten is geen ‘plezier’; wel om verantwoord, evenwichtig ecologisch beheer.
Chris Maas Geesteranus Amersfoort

RESPECT EN MILDHEID

Wat een mooi essay van Yonah Sint Nicolas. Haar innerlijke strijd is zo herkenbaar. We hebben extraverten nodig, maar wij introverten zijn ook nodig. We hebben activisten nodig en ook denkers en verbinders. Kijk hoe vroeger bijvoorbeeld John Hope en W.E.B. DuBois elkaar aanvulden, en Baldwin-Malcolm X - M.L. King. Het komt erop aan elkaar met respect en mildheid te bezien. Vanuit reflectie lijkt dat bijna vanzelfsprekend maar het is een pittig proces. Ik hoop dat introverten én extraverten wederzijds respect hebben voor de rol die zij beiden te vervullen hebben. Duurzame emancipatie, duurzame opheffing van racisme kan niet zonder. 
Marlies Wijnen Amsterdam

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden