VolgenSkinfluencer

Hyram Yarbro: De genadeloos eerlijke skinfluencer

null Beeld AFP
Beeld AFP

De adviezen van ‘skinfluencer’ Hyram Yarbro zijn niet alleen goed voor je huid, maar ook voor je portemonnee.

Heleen Bastiaanse

Wie meer wil weten over huidverzorging kan op YouTube zijn of haar geluk niet op. Als Alice in Wonderland duikel je van het ene in het andere filmpje, steeds dieper het konijnenhol in. Tot je blijft hangen bij Hyram Yarbro’s kanaal ­(Hyram, 4,5 miljoen volgers). Deze 24-jarige huidexpert – geen dermatoloog! – is een van de invloedrijkste huidverzorgingsgoeroes van het internet. De producten die hij ‘goedkeurt’, vliegen de schappen uit.

Wat maakt hem zo populair? Hij is geen gewone influencer, die betaald wordt om een product te promoten. Yarbro wordt enthousiast van duur­zame, betaalbare en eerlijke merken. En daar hechten ­jongeren veel waarde aan.

Als Yarbro voor zijn volgers een crème of make-upremover ­beoordeelt, pakt hij steevast de ingrediëntenlijst erbij om te kijken wat erin zit. Dat is verhelderend, want bekijk zelf de achterkant van een gemiddelde crème eens: je waant je plots in een scheikundeles.

O wee als zijn gezicht betrekt tijdens het voorlezen van de lijst. Kijkers weten dan hoe laat het is: dit product wordt afgebrand. Omdat de crème bijvoorbeeld sulfaten en irriterende oliën bevat. ‘Ingrediënten liegen niet’, is niet voor niets zijn mantra. Miljoenen kijkers kopen het product vervolgens niet. Zo kan Yarbro een merk maken of breken.

Yarbro brengt verandering in de manier waarop jongeren nadenken over huidverzorging. Ze weten steeds beter wat daadwerkelijk goed is voor de huid (en de planeet), en de vraag naar betaalbare producten van eerlijke merken wordt steeds groter. Brengt Yarbro revolutie in de huidverzorgingsindustrie? We gaan het zien.

Lees ook:

De milieu-impact van Rituals ligt in handen van de trouwe klant

De gezichtscrème van Rituals is te koop in plastic navulcups, die geschikt zijn om in een luxe glazen pot te doen. Een zware glazen pot. Zet dat zoden aan de dijk?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden