Het ConsultThuiswerken

Hoe kom ik aan mijn tienduizend stappen per dag?

Beeld Natalia Walusiak

Thuiswerken is in het ‘nieuwe normaal’ de norm. Maar al het werk gebeurt daardoor op één plek. Hoe zorg je ervoor dat je toch genoeg blijft bewegen?

Een voortdurende stroom van overlegjes, vergaderingen en telefoongesprekken. En vergeet ook de eigen takenlijst niet. Daaruit bestaat een doorsnee werkdag van veel thuiswerkers.  In het ‘oude normaal’ lopen zij op het kantoor van en naar verschillende werkplekken, zalen en verdiepingen. Het thuiswerken ‘houdt ons aan onze stoel gekluisterd’, merkt een 57-jarige vrouw op. Dat scheelt nogal wat loopjes op een dag.

Er wordt vaak gezegd dat je tienduizend stappen op een dag moet zetten om fit te blijven. “Waarom tienduizend?”, vraagt zij zich af. “Is fietsen een vergelijkbaar alternatief?” En: hoe erg is het eigenlijk als je de tienduizend stappen niet haalt?

Je blindstaren op zo’n getal heeft niet zoveel zin: de gezondheid schiet natuurlijk niet plotsklaps vooruit bij stap 9.999 plus één, merkt hoogleraar bewegingswetenschappen Mirjam Pijnappels droog op. Voor dat specifieke getal van tienduizend stappen heeft zij wel een verklaring: het is een ‘magisch’, rond cijfer. Het is volgens Pijnappels niet helemaal duidelijk wat de oorsprong van deze vuistregel is, er doen verschillende verhalen de ronde. “Een stappentellerfabrikant zou hebben berekend dat fitte mensen gemiddeld zo’n zevenduizend stappen per dag zetten. Om kopers van zo’n apparaat uit te dagen nam die vervolgens een iets groter getal als richtlijn om zeer gezond te leven.”

Is het credo ‘tienduizend stappen per dag’ dus niets meer dan een verkooptrucje? Niet per se. Eén gegeven is volgens Pijnappels in de wetenschap zonneklaar: hoe meer beweging, hoe beter. “Lopen, fietsen, zwemmen, alles is goed. Als het de ademhaling maar iets versnelt of de hartslag net verhoogt. Het goede van het stappentellen is dat je een doel probeert te bereiken dat zowel uitdagend als haalbaar is”, zegt de onderzoeker. “Maar met zo’n aantal ben je zo twee uur kwijt, en die tijd heeft niet iedereen op een doorsnee werkdag.”

Die conclusie lijkt de vragensteller te delen. Daarom vraagt zij in haar mail om goede tips om toch genoeg te bewegen op een thuiswerkdag.

150 minuten inspanning per week

Wie graag een duidelijk meetbaar doel wil stellen, heeft wellicht meer aan de richtlijn van de Gezondheidsraad, denkt de hoogleraar bewegingswetenschappen. Die raadt aan om je 150 minuten per week matig tot intensief in te spannen. Dat heeft onder andere tot resultaat dat het kortetermijnrisico op hart- en vaatziekten sterk vermindert. En het gaat volgens Pijnappels allerlei ouderdomsprocessen tegen.

Maar misschien wel belangrijker dan de totale duur van de inspanning, is hoe vaak je dat doet. Pijnappels: “Je kunt elke werkdag een half uur sporten en toch een zogenaamd ‘sedentair’ leven leiden, omdat je tijdens je werk acht uur achter elkaar zit. Het is voor bijvoorbeeld deze thuiswerkende lezeres beter om elk uur, of anderhalf uur, even op te staan en vijf minuten iets te doen dat de ademhaling wat versnelt: de trap twee of drie keer op een neer lopen, of tien keer het plafond aantikken. Blijf je langer zitten, dan zet je je metabolisme op een laag pitje.”

Pijnappels heeft verder nog een goede tip voor wie zijn matig intensieve bewegingsintermezzo’s wat wil variëren: huishoudelijke klussen als de ramen lappen of het huis stofzuigen zijn ook uitstekend geschikt. Maar misschien last de vragensteller dan liever nog een extra beeldvergadering in.

Consult

In Het Consult beantwoorden experts wekelijks gezondheidsvragen van lezers. Ook een gezondheidsvraag? Stuur een mailtje naar gezondheid@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden