Het Consult

Hoe begin ik met sporten na een hernia?

Een lezer zette zijn krachttraining op een laag pitje en toen hij weer begon, kreeg hij een hernia. Hoe moet hij nu verder?

Een lezer trainde tot eind vorig jaar redelijk actief zijn spierballen, tot hij vijf weken lang ging verbouwen. Hij gebruikte zijn kracht om meubels te versjouwen en vloerbedekking los te trekken en liet het gewichtheffen even achterwege. Toen hij na een week of zeven weer naar de sportschool toog, ging het mis. Hij tilde iets te veel en kreeg flinke pijn in zijn rug.

Na een aantal dagen kreeg hij uitstralende pijn in zijn been. Hij kon amper staan of lopen. Hij herkende de symptomen van een hernia, die hij eerder had op z’n negentiende. Omdat de pijn toen niet wegging en hij in een rolstoel belandde, werd hij geopereerd. Gelukkig lijkt deze hernia minder ernstig, schrijft hij. Na anderhalve maand is de pijn in zijn been een heel stuk minder.

De lezer wil nu weer beginnen met sporten, want hij voelt zijn buikvet aangroeien en zijn spieren verslappen, maar hij is bang dat het misgaat. Hoe sport ik verstandig nu ik herstel van een hernia, is zijn vraag. En kan hij, door op een bepaalde manier te bewegen, iets doen om een derde hernia te voorkomen?

Wandelen

Als de lezer nog steeds uitstralende pijn in zijn been heeft, is het nog te vroeg om te beginnen met intensief sporten, zegt sportarts Kasper Janssen. Hij kan beter beginnen met wandelen en het afwisselen van staan en zitten op zijn werk. “Een ondergewaardeerde factor bij dit soort klachten is slaap. Als je diep slaapt dan geven je hersenen groeihormoon af, waardoor je tussenwervelschijven herstellen.”

Dus laat de lezer beginnen met wandelen. Eerst vijftien minuten per dag, en opbouwen tot een uur per dag, zegt Janssen. “Als dat goed gaat en de beenklachten verminderen, dan kan hij beginnen met dribbelen.” En weer gewichtheffen in de sportschool, zoals de lezer graag wil? Janssen: “Gewichtheffen is de zwaarste belasting van je rug. Het is de laatste stap van de revalidatie.”

De lezer zou kunnen beginnen met kleine gewichten van een paar kilo, om het daarna heel langzaam op te bouwen. Maar Janssen betwijfelt of hij veel verder moet gaan. “Het tillen van zware gewichten met een zwakke rug is een groot risico. De lezer heeft al twee keer een hernia gehad, dan is het risico op een derde groot.”

De enige manier waarop het goed kan gaan, is als de lezer eerst zijn rompspieren, die Janssen omschrijft als ‘het spierkorset rond je wervelkolom’, sterk maakt. “Als hij echt graag gewichten wil heffen, raad ik hem aan deze spieren onder begeleiding van een fysiotherapeut te trainen. Als de rompspieren sterk zijn, ondersteunen die de verzwakte wervelkolom bij het dragen van de gewichten.”

Maar aan cleans of dead lifts – zware oefeningen met veel gewichten – kan de lezer zich beter nooit meer wagen, vindt Janssen. “Ik denk dat het slim is als hij een andere sport kiest. Een hele rugvriendelijke sport is zwemmen. Ook andere sporten zoals fietsen, wandelen en wellicht roeien kunnen helpen om zijn rug sterk te houden en leveren minder risico’s op.”

In Het Consult beantwoorden experts wekelijks gezondheidsvragen van lezers. Ook een gezondheidsvraag? Stuur een mailtje naar gezondheid@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden