MooiElektro-500

Fiat maakt z’n designklassieker 500 nu ook elektrisch

null Beeld

Het design van de nieuwe elektrische Fiat 500 verbindt het roemruchte verleden van het automerk met de spannende toekomst.

De Fiat 500 is een echte Italiaanse designklassieker, die zelfs de dikke Van Dale heeft gehaald. Onder het lemma ‘wegluis’ geldt de 500 als voorbeeld van een klein, traag autootje. In de wederopbouwtijd wilde Fiat-baas Vittorio Valletta een simpel wagentje dat bij een arbeiderssalaris zou passen. Dit werd de Nuova 500, ontworpen door Dante Giacosa. Op 4 juli 1957 volgde deze 500 de vooroorlogse 500 Topolino op, die in de volksmond ook al spottend wegluis heette.

De eenvoudige Fiat Nuova 500 uit de jaren vijftig staat ver af van de nieuwe luxe hightech 500. Alleen al de prijsevolutie is indrukwekkend. In 1957 kostte een 500 nog 3799 gulden. Het instapmodel van de elektrische 500 kost anno nu, omgerekend, 54.872 gulden. Behoorlijk prijzig voor Jan Modaal. De elektrische aandrijving, de vele digitale foefjes en snufjes en de luxe materialen dragen bij aan een fors prijskaartje.

Fiat 500-elektrisch Beeld
Fiat 500-elektrisch

Maar wie kan dat nog schelen als je de elektrische Fiat 500 hoort optrekken op de melodie van Fellini’s film Amarcord, een geluid om voetgangers te waarschuwen? Deze auto pakt je in met charmante details. Fiat bespeelt de emoties door ons via historische referenties, herinneringen en design te verleiden ons hart en onze portemonnee te openen voor de 500. De auto herinnert aan vervlogen jaren van vrijheid en bermtoerisme. Tegelijk was een Fiat nog nooit zo modern.

Fiat heeft een historisch centrum geopend met een YouTube-kanaal vol oude reclames en bedrijfsfilms over de 500 en andere modellen: Centro Storico Fiat.

Ook opende Fiat een digitaal museum: Casa 500. Fiat claimt dat er drie 500-modellen zijn: de jaargangen 1957, 2007 en 2020. De niet-nostalgische Cinquecento – ‘500’ – uit de jaren negentig wordt graag vergeten. Wie een nieuwe 500 voor nog geen 100 euro wil, kan de Lego-variant nemen.

Emotioneel en ook zakelijk is de nieuwe 500 belangrijk voor de Italianen. Het Fiat-concern dreigt door fusies en overnames te verdwijnen in de anonimiteit van een immer groeiend conglomeraat; dit jaar gaat het samen met de Peugeot-groep PSA. Dat is een vergaarbak van merken als Citroën, Chrysler, Opel en het bijna overleden Lancia. Bovendien: hoe Italiaans is Fiat nog als fabriek? De niet-elektrische retro-500 (2007-heden) rolt al jaren in Polen van de band.

Voor de tweede keer brengt de 500 Italië er bovenop

De nieuwe elektrische 500 moet Fiat overeind houden. Fiat trekt een historische parallel tussen de klassieke en de elektro-500. Beide zouden boodschappers zijn van nieuw optimisme na zware tijden. Voor de tweede keer brengt de 500 Italië er bovenop. In 1957 na oorlog en wederopbouwarmoede, nu na de coronapandemie die Italië zo zwaar treft. Fiat bouwt de elektro-500 in de Mirafiori-fabriek bij Turijn; niet in Polen. Een afbeelding van Turijns skyline is in de portiervakken gestanst.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Fiat zet de merkhistorie stevig in om aan de anonimiteit te ontsnappen. Onder meer met de Lingotto-fabriek uit 1923 in hartje Turijn, een monumentaal gebouw dat nu een conferentiecentrum is. Op het dak bevindt zich de unieke testbaan waar ooit Fiatjes reden als ze van de productieband kwamen. Die Lingotto-baan verandert deze zomer in de nieuwe Sky Drive, een daktuin met 27.000 planten en vijftig olijfbomen. De Sky Drive moet Fiats toewijding aan duurzamer vervoer verbeelden.

Fiat maakt nu een grote inhaalslag in duurzaamheid. Wijlen Fiat-topman Sergio Marchionne (1952-2018) geloofde niet in elektrische Fiats 500. Hij liet ze wel fabriceren op basis van het 2007-model van de 500, maar met tegenzin, omdat overheidsregels in Amerika dat vereisten. De productie was onrendabel. Koop ze niet, luidde zijn advies. Nu is de knop om. Ook in Europa worden fabrikanten gedwongen te elektrificeren. Fiat moet wel.

De elektrische 500, die vorig jaar de prestigieuze Red Dot-award won voor design concept, heeft van de weeromstuit technologie aan boord die weinig merken al bieden. De 500 kan opgeslagen stroom, zoals van zonnepanelen, terugleveren aan het net. Veel merken praten hierover, Fiat biedt het. De 500 kun je met batterij (24 kWh; klein rijbereik) of grotere batterij (42 kWh, middelgroot bereik) nemen. Zo biedt Fiat meer keus dan de concurrenten Honda E en Mini Electric, met hun net-niet-rijbereik in hun retro-elektroauto’s.

Veel materialen in de elektro-500 zijn duurzaam

Binnenin is de 500 allesbehalve basaal, zoals het oertype uit 1957 nog was; daarin zat aanvankelijk zelfs geen achterbank. N is het design wat klok slaat. Elke uitvoering heeft eigen stijldetails. Veel materialen in de elektro-500 zijn duurzaam. Sommige versies hebben geen autosleuteltje, maar een kiezelsteentje van bio-plastic voor automatische deurvergrendeling. Voor de bekleding is gerecycled plastic gebruikt en nepleer.

Een bijzondere variant is de nieuwe 500 3+1, waarin rechtsachter een extra deurtje zit dat andersom open scharniert. Het is een knipoog naar de deuren van het 500-model uit 1957 waarbij de portieren aanvankelijk ook – levensgevaarlijk – andersom openden, zogeheten suicide doors.

null Beeld

Vanzelfsprekend kan een elektrische 500-versie met een open dak niet ontbreken, want het oermodel had dat ook. Al was dat destijds geen kwestie van luxe, maar van armoe.

In 1957 noemden veel Nederlandse kranten de Nuova 500 een ideaal basaal vervoermiddel voor wie zijn scooter of scooterauto als de Messerschmitt Kabinenroller, wilde inruilen. Een prijzige overstap, nog net te betalen voor spaarzame arbeiders, was het oordeel. Nu biedt de Fiat 500 ons weer een kans om over te stappen, nu op een e-auto. Prijzig, maar niet onbetaalbaar. Blijkt-ie toch te duur? De Poolse fossiele 500 blijft nog leverbaar, ook als hybride.

Lees ook:

Waar blijft de batterij op wielen?

Elektrische auto’s helpen de energietransitie als ze slim laden. Maar waar blijven de automodellen die gebufferde groene stroom kunnen teruggeven aan het net?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden