De TestVW T-Roc cabriolet

Een VW om die frisse neus te halen

Beeld Volkswagen AG

Wat: Volkswagen T-Roc cabriolet
Motoren: alleen benzine
Hoeveel: vanaf 36.600 euro
Bijzonder: open SUV

Op de Nederlandse buitenwegen wemelt het weer van de cabriorijders. Getooid met pet, shawl en zonnebril toeren ze door fraaie streken als de Veluwe en Achterhoek – op een veilige afstand van alle anderen. Even die frisse neus halen. De cabriolet is bij uitstek een exclusief autotype, gemaakt voor mensen die ervan genieten om auto te rijden. In het ‘betaalbare’ segment, tot 40.000 euro, was er ooit een groot aanbod. Nu niet meer.

De komst van de Volkswagen T-Roc Cabriolet is dus groots nieuws in deze nichemarkt. Volkswagen maakt sinds de oertijd auto’s ‘voor het volk’ met open dak. Denk aan de Kever en de Golf. Deze T-Roc zet de traditie voort. Hij is de directe opvolger van de Beetle Cabrio. De T-Roc Cabriolet is een open variant van de gewone T-Roc, de stadsjeep, vaak SUV of crossover genoemd. Het grote publiek komt massaal af op dit type hogere auto’s. Een kleine open SUV ­bestond nog niet.

Beeld VW

Range Rover liet in een luxer segment al met de (wijlen) Evoque Cabriolet zien dat er publiek is voor open SUV’s. Volkswagen volgt nu die trend. Veel concurrentie is er in cabrioland niet voor wie winkelt onder de 40 mille. De Mazda MX-5, Mini en Smart bieden enig tegenspel. De open T-Roc is onderscheidend van zichzelf. Hij is het minst frivole type in dit gezelschap. Van alle kleuren waarin je ’m kunt bestellen, is hoogstens kurkuma yellow uitbundig. De bekleding? Alleen zwart.

Wie wat blingbling wil, kiest de luxere R-Line versie. Die heeft standaard een digitaal dashboard. Een speciaal ontworpen muziekinstallatie van 400 watt moet je helpen genieten van open autorijden. En ook je buren, zegt Volkswagen daarbij met een dikke knipoog. De nieuwe T-Roc Cabriolet is alleen met benzinemotoren te koop, naar keuze de 1,0-liter driecilinder en de sterkere 1,5-liter viercilinder. Geen diesel, geen hybride, geen stekkergedoe.

Beeld VW

Het werpt wel de vraag op of er intussen elektrische cabriolets te koop zijn, waarmee je ook anderen onderweg een frisse neus gunt zonder uitlaatgassen. Alleen Smart biedt met de Fortwo EQ Cabrio die keuze (vanaf 26.995 euro). Maar met het minuscule rijbereik van de Smart zitten lange plezierriten er niet in. En ook je picknickmand moet bescheiden zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden