ZelfgemaaktMannenarmband

Dominic Bakker bedacht een mannenarmband van zeiltouw

De mannen van het armbandenmerk Pig & Hen.

Zeezeiler Dominic Bakker bond eens een zeiltouwtje met een knoopje om als armband. Het touwtje groeide uit tot een populaire armband voor mannen.

Om zich te beschermen tegen de verdrinkingsdood, lieten zeezeilers vroeger een varken en een kip op hun voeten tatoeëren. Wanneer het schip zonk, verdronk de hele bemanning, maar kippen en varkens overleefden. Zij zaten in een houten kratje, bleven drijven, en spoelden een paar dagen later aan. Alsof ze over zee konden ‘lopen’.

“Daarom verkopen wij onze armbanden altijd in een houten doosje”, zegt Dominic Bakker (36) plechtig nadat hij het verhaal achter de naam van zijn armbandenmerk Pig & Hen uit de doeken heeft gedaan. Die armbanden begonnen namelijk ook bij een zeezeiler: Bakker zelf. Zo’n tien jaar geleden liet hij zich geregeld inhuren als bemanningslid voor zeilwedstrijden over de hele wereld. Hij werkte daarnaast als freelance onlinemarketeer voor de Lijnenspecialist, een touwenwinkel voor de watersport.

Het maakproces.

Een zeiltouwtje met een knoopje

Van een zeiltouwtje had hij eens een armbandje gemaakt. “Een vriend van mij, Rutger Versluis (37), werkte in de mode en wilde er ook één. ’t Is gewoon een zeiltouwtje met een knoopje, vond ik. Maar hij droeg het in modewinkels en steeds leidde dat tot het gesprek dat er zo weinig mannen­armbanden bestonden. ‘Hier moeten we wat mee’, zei Rut.”

In 2013 begonnen ze met een kleine collectie. Bakker knutselde de touwtjes zelf aan elkaar, volgens een speciale techniek uit de zeilsport. “Ze noemen het splitsen. Als je een knoop maakt in een touw, verlies je 50 procent van de breeksterkte. Dat is zonde, bovendien ziet het er lelijk uit. Bij de splitstechniek steek je het uiteinde van het touw in zichzelf terug. Zo ontstaat er een lus, waaraan ik de sluiting maakte. Met de splitstechniek verlies je maar 5 procent van de sterkte van het touw, en het blijft een leven lang vastzitten.”

Binnen twee maanden was er, mede door de contacten van Versluis, meer vraag naar de armbanden dan Bakker aankon. “We namen twee jongens aan, Michael en Junior, ze kwamen net terug van hun studietijd in de VS. ‘Dit is wat jullie gaan doen, jongens: armbanden maken.’ Het kostte twee weken en veel geduld voordat ze het splitsen onder de knie hadden.

Met armbanden de markt veroveren

Al snel haalden Michael en Junior ook andere vrienden het bedrijf binnen. Zo zaten er anderhalf jaar lang grote groepen knullen samen armbanden in elkaar te frunniken in een werkplaatsje in Amsterdam-Noord. “Echt een mannenbedrijf”, zegt Bakker. De samenstelling van de inmiddels zo’n negentig werknemers en freelancers tellende groep is tegenwoordig behoorlijk veranderd, vertelt Bakker. “Zestig procent van de medewerkers is vrouw. Van 19 tot 69 jaar, van verschillende nationaliteiten, zelfs een dame die doof is en voor 80 procent blind.” Allemaal leerden ze de splitsingstechniek.

Elke zes maanden maakt Pig & Hen een nieuwe collectie, die behalve in Nederland ook in Frankrijk, Spanje, Duitsland, China en de VS wordt verkocht. Bakker maakt de ontwerpen nog steeds zelf, samen met Versluis en een paar designers. “Ik ben nog altijd met die touwtjes in de weer. Een dunner touwtje, ander materiaal, vaker om de pols gewikkeld – ik probeer het allemaal zelf uit.”

Meer info: pigandhen.nl

In de rubriek Zelfgemaakt vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden