VolgenCeleste Barber

Dit Instagramprofiel is net als chocolade: verslavend

Het Instagramprofiel van de Australische Celeste Barber (@celestebarber) is een goed tegengif voor de hang naar perfectie. En je blijft kijken.

Beroemdheden tonen op hun Instagramaccounts gretig hun afgetrainde en zongebruinde lichamen. Soms moeten ze voor reclamefilmpjes de gekste dingen doen: poseren met pizza’s op hun borsten, verleidelijk aan een mes likken of een panty over het hoofd trekken.

Dat viel Celeste Barber op toen ze in sociale media struinde. Ze dacht: hoe zou het eruitzien als ik dat doe? Vijf jaar geleden begon ze met de serie #challengeaccepted, waarin ze zichzelf uitdaagt de Instagram-foto’s van beroemdheden na te maken, maar dan op z’n Barbers. Dat betekent: zeer oncomfortabele poses, uitgelopen mascara en rommelig haar. Kortom: alles wat je normaal niet ziet op het platform (al zijn die beelden er wel steeds meer).

Zoals de reclame waarin supermodel Cindy Crawford elegant nipt aan een blikje Pepsi, mooi in de make-up. In haar versie slurpt Barber dapper uit een schuimende fles cola, terwijl golven Pepsi over haar gezicht stromen.

Die zelfspot en schaamteloosheid maakt haar ongekend populair, ook in de wereld van beroemdheden. Zo prijkte ze al op de cover van modetijdschrift Vogue.

Soms is ze venijnig. Bij een foto van een model dat poseert met uitvergrote foto’s van zichzelf aan de muur, heeft ze als begeleidend tekstje: ‘Hoe spel je narcistisch?’

Met #challengaccepted heeft ze geen activistisch doel, toch is ze een soort vaandel in de strijd voor body positivity geworden. Barber heeft geen problemen met haar lijf en is zo een goed tegengif voor de illusie van perfectie.

Lees ook:

De influencer is de meest vogelvrije persoon binnen de platformeconomie

Alsof haar leven voorbij was. Zo voelde het toen de Instagramaccount van een grote influencer die ik onlangs sprak gehackt werd. Datgene waar ze jarenlang voor gewerkt had – alle foto’s, alle volgers, alle likes – ging in één keer op zwart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden