De test Stekkerauto´s

Die Wende in de Duitse auto-industrie

Opel Corsa

Sinds Carl Benz uit Mannheim in 1886 de eerste benzineauto maakte, is de auto hoofdbestanddeel geworden van de Duitse identiteit. De ontwikkeling en productie van auto’s bepalen de levens van duizenden Duitsers in alle lagen van de bevolking en in talrijke beroepen. De grote waardering voor Duitse auto’s en auto-ingenieurs strekt het land tot eer. De autobeurs in Frankfurt, de IAA, geldt als de etalage van Duitse kennis en kunde. De IAA 2019 is nog te bezoeken tot en met 22 september.

Meer dan ooit is deze IAA-editie een nationaal feestje. Pijnlijk veel gezichtsbepalende buitenlandse fabrikanten laten verstek gaan. De Duitse autoconcerns, inclusief hun buitenlandse dochtermerken, grijpen deze IAA aan om de wereld te bewijzen dat ze na alle pijnlijke sjoemelaffaires werkelijk zijn gaan geloven in een transitie naar geëlektrificeerd vervoer. Het zijn immers nu de Fransen, Aziaten en Amerikanen die de voorsprong hebben in die technologie. De getergde Duitse autowereld is meer dan ooit klaar voor de Wende, de omwenteling naar echt elektrisch rijden.

Volkswagen ID.3

Duitse publiekstrekkers

Symbool voor de gehoopte nieuwe glorietijden staat de productieversie van de Volkswagen ID.3, de beoogde betaalbare elektrische wagen van het volk. De ‘3’ symboliseert het strategische belang dat de fabriek uit Wolfsburg hecht aan de auto. De Typ 1 was de Kever, de Typ 2 de geliefde Bus, de ID.3 de gehoopte derde mijlpaal in de fabriekshistorie. De ID.3, medio 2020 leverbaar, is na maanden van media-aandacht met camouflagefoto’s eindelijk in volle glorie te bewonderen.

Sportwagenmerk Porsche (VW, Stuttgart) zorgt voor de andere publiekstrekker: de honderd procent elektrische Taycan die met zijn 625 pk 260 km/u haalt. Een snellere versie van deze vierdeurs elektroauto heeft zelfs 761 pk. Alle Duitse automerken en -concerns tonen stekkermodellen, waaronder veel hybrides. Ford Europa (Keulen) presenteert de nieuwe Kuga, inclusief hybride, en laat na jaren afwezigheid zijn grote Amerikaanse terreinwagen Explorer naar Europa terugkeren als plug-inhybride.

Porsche Taycan

BMW (München) laat trots de Mini Electric zien, die weliswaar in Groot-Brittannië wordt gebouwd, maar volgens BMW toch vooral in Duitsland is ontwikkeld. Mercedes-Benz (Stuttgart) noemt auto’s met een stekker EQ, ook hybrides. Aandacht vraagt Mercedes-Benz op de IAA 2019 voor de elektrische personenbus EQV, voor hybrideversies van de A- en B-klasse en voor opgefriste elektrische Smarts. Opel (Rüsselsheim) showt naast de Corsa-e een stekkerhybrideversie van de Grandland X.

De Volkswagen Groep bracht naast de ID.3 meer stekkernieuws. De aloude VW e-Up! is door een nieuwe vervangen met een grotere batterij. Tegelijk wordt de complete drieling Up!, Seat Mii en Škoda Citigo geëlektrificeerd. Škoda (VW, Tsjechië) levert de gerestylede limousine Superb ook als stekkerhybrideversie met benzinemotor. Bij Seat (VW, Spanje) debuteert de plug-inhybride versie van de Tarraco. Lamborghini (VW, Italië) steelt de show met de Sián, die naast een luide V12-benzinemotor, ook een stille elektromotor heeft. Het grootste stekkernieuws zonder Duitse bemoeienis, komt van Honda. De Japanse fabriek etaleert de productieversie van de Honda e, een sneakerachtig hip stadsautootje.

Landrover Defender

De nieuwe Landrover Defender is onder de auto’s met een verbrandingsmotor de debutant die de meeste aandacht trekt. Is de terreinwagen de waardige vervanger van het iconische oermodel uit 1948? BMW’s grootste nieuws is de nieuwe X6, de kruising tussen een stoere terreinwagen en een ranke coupé, een carrosserievorm die voor velen blijk geeft van goede smaak. Audi onthult de snelle RS7 en S8. Ford presenteert de nieuwe Puma; ditmaal geen coupé, maar een kleine SUV.

Volkswagen verrast met de T-Roc Cabriolet. Daarmee redt VW de vrijwel uitgestorven niche van de ‘betaalbare’ open vierpersoonsauto. Echt betaalbaar is de nieuwste Hyundai i10. Wie in Frankfurt de ware Duitse passie voor auto’s wil ervaren, gaat naar de stand van Alpina (Buchloe). Het auto- én wijnhuis verfraait al vijftig jaar – met permissie – BMW’s en verkoopt ze onder eigen naam. Nieuw is de B3 Touring. Mooi of kitsch, Alpina symboliseert de Duitse autoliefde. ]

BMW-alpina-B3-Touring

Meer info: iaa.de

Lees ook:
Corsa-e, de Opel voor mensen met uitlaatschaamte

De Ampera-e is nog onverminderd te koop. Maar Opel richt de pijlen nu op de elektrische Corsa-e. Die belooft elektrisch rijden voor jan modaal betaalbaar te maken vanaf 30.999 euro. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden