Déjà vuMuziekshow

Deel Duitsers pruimde ‘seksualisering kinderen’ in Mini-Playbackshow niet

De Mini-playbackshow met Marijke Amado op de Duitse televisie. Beeld anp
De Mini-playbackshow met Marijke Amado op de Duitse televisie.Beeld anp
Paul van der Steen

“Kotsmisselijk” werd producent Joop van den Ende van de kritiek die loskwam bij de introductie van de Mini- Playbackshow in Duitsland in 1991. Het programma zou kinderen seksualiseren en pedofielen plezieren. Van den Ende in de Nederlandse kranten van toen: “Alsof er hier opeens in de studio hele vieze dingen gebeuren met kinderen. Nou, dat is niet zo, hoor. Wij hebben vanaf de eerste dag dat we de show op poten zetten, regelmatig de arbeidsinspectie over de vloer gehad.”

Van aanwijzingen voor seksuele intimidatie of misbruik, verdenkingen die sinds deze week rond de tv-talentenjacht The Voice of Holland hangen, is inderdaad nooit sprake geweest. Laat staan dat justitie ooit aanleiding zag voor onderzoek. De Mini-Playbackshow bleef –zeker in Duitsland– wel controversieel. Tegenover miljoenen kijkers stonden scherpe criticasters.

De KRO bracht de Mini-Playbackshow in 1985 voor het eerst op de Nederlandse tv. Het was een afgeleide van de Playbackshow voor volwassenen, uitgezonden door dezelfde omroep. Dat programma, eveneens gepresenteerd door Henny Huisman, was al twee jaar een kijkcijferhit.

De zangeres is gewoon haar melktanden aan het wisselen

De Nederlandse pers had wel bedenkingen. Het Algemeen Dagblad noemde de Playbackshow en de Mini-Playbackshow “verbazingwekkende programma’s omdat er met zo weinig creativiteit zo’n groot succes wordt behaald”. Bij een foto van Henny Huisman met een Dolly Parton van “drie turven hoog” zette de krant als bijschrift: “Het is duidelijk dat hier nog heel wat moet groeien.”

Ook weekblad De Groene Amsterdammer verwoordde zijn ongemak met het format: “‘Touch me, I want to feel your body’, klinkt een zwoele vrouwenstem. De dame die zingt mijn lichaam te begeren heeft zelf een wel erg klein lijf, valt me op. Er is ook iets marionet-achtigs in haar bewegingen. Als de camera inzoomt, prijkt er een groot gat in haar gebit. Allemachtig, een onvolgroeide junk in de hitparade! Nee, de zangeres is gewoon haar melktanden aan het wisselen. Niks heroïne. Ook geen oproep tot pedofilie, maar KRO’s Mini-Playbackshow onder leiding van rattenvanger Henny Huisman.”

De Duitse versie bij RTL Plus kreeg eveneens een Nederlandse presentator: Marijke Amado. Zij begon bij de tv als assistente van haar landgenoot Rudi Carrell in Am laufenden Band.

De show kwam tegemoet aan de natuurlijke verkleed- en imitatiedrang van kinderen

De Duitse Mini-Playbackshow kreeg onder meer van feministen de wind van voren. SPD-politica Ulla Schmidt stelde vragen in de Bondsdag. Door kinderen uit te kleden in “netkousen, minijurkjes en naaldhakken” konden toeschouwers in de deelnemertjes “lustobjecten” gaan zien, meende zij.

RTL Plus vond dat Schmidt zich daarmee het denken van ouderwetse kerels eigen maakte. Die gaven vrouwen de schuld van verkrachtingen, omdat ze toch zelf een kort rokje hadden aangedaan. De Mini-Playbackshow kwam volgens de zender alleen maar tegemoet aan de natuurlijke verkleed- en imitatiedrang van kinderen.

Joop van den Ende sloot zich daarbij aan: “Ik hoorde Herman van Veen onlangs vertellen dat hij als achtjarige Nat King Cole elke avond op zijn kamer stond na te doen. En Van Veen is toch geen kinderachtige artiest geworden.”

Kleine Duracell-aangedreven lievelingetjes

Marijke Amado werd op straat uitgescholden. “Nederland zou een pornoland zijn. En mijn zoontje Kai kreeg op straat te horen dat zijn moeder vieze dingen met kinderen deed.”

Om teruglopende kijkcijfers op te krikken werd Amado na verloop van tijd als presentator vervangen door de jonge zangeres Blümchen. Dat hielp niet. Kritiek kreeg de Duitse Mini-Playbackshow tot de laatste uitzending. “Als vandaag, na acht jaar, voor de laatste keer kleine Duracell-aangedreven lievelingetjes met veel lippenstift over de showbühne wankelen, is dat zeker geen reden tot treuren”, schreef die Tageszeitung. Op het moment dat mini-Whitney Houstons en Tina Turners voor de camera’s verschenen haalde volgens de schrijver van het stukje “der Onkel immer seinen Uuuups! aus der Hosen und…”.

Paul van der Steen bekijkt wekelijks het nieuws door een historische bril. Eerdere afleveringen van de rubriek Déjà Vu leest u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden