Mooi!Retrodesign

De nieuwe Renault 5: ingeblikte nostalgie

De oude en de nieuw Renault 5 Beeld Renault
De oude en de nieuw Renault 5Beeld Renault

Renault haalt zijn inspiratie uit de 5, een model uit de jaren zeventig en de ‘ziel van het merk’. Om jonge en oudere generaties aan te spreken.

Welk type Renault belichaamt de ziel van dit roemrijke Franse automerk het best? Het blijkt anno 2021 de Renault 5 te zijn. Die bevat met zijn strakke lijnenspel, aldus Renault, ‘de ziel’ en het ‘merk-DNA’. Het merk predikt momenteel de Renaulution, een toekomststrategie om als autofabrikant te kunnen overleven. Renault trok in dat kader recent het doek van de ‘5 Prototype’, een sneak preview van wat we rond 2025 in de showroom kunnen verwachten.

Meer autofabrieken kijken af en toe in de achteruitkijkspiegel van hun historie voor wat inspiratie in het designproces. Soms leidt het tot verkoopsuccessen, soms tot een flop. De retro-Mini en Fiat 500 werden kaskrakers. De Volkswagen (New) Beetle werd in Europa echter lauw ontvangen. Terwijl ze alle drie duidelijk refereren aan iconische auto’s van weleer. De keuze voor een doorsnee Renault 5 uit de seventies als inspiratiebron, die lijkt dus gewaagd.

Renaultadvertentie uit 1972. Beeld Renault
Renaultadvertentie uit 1972.Beeld Renault

Toch laten meer merken zich juist inspireren door strakke designs uit de jaren zeventig en tachtig. De ‘Honda e’ is zo’n stijlicoon die meteen doet denken aan de Honda Civic uit die tijd. Tegelijkertijd is de e ultramodern dankzij opvallende digitale gadgets. Een toekomstig collectors item. Ook Hyundai slaat de retroroute in met de kersverse elektrische Ioniq 5 die herinnert aan Giorgetto Giugiaro’s hoekige ontwerpen uit de seventies van de Volkswagen Golf, Lancia Delta en Hyundai Pony.

Een goed heimweedesign vertelt een helder verhaal. De retrotrend brak in de jaren negentig door in Japan en de Verenigde Staten. Met de millenniumwisseling in zicht kwamen er auto’s op de markt die terugblikten op de ‘eeuw van de auto’. Auto’s met grote vooroorlogse spatborden als de Chrysler PT Cruiser waren rond 2000 populair. Nostalgische Amerikanen lieten zich destijds verleiden door de opzichtige Volkswagen New Beetle, inclusief dashboardvaas voor de plastic gerbera.

Alleen maar ingeblikte nostalgie verkopen, dat concept bleek echter beperkt houdbaar. Toen Ford in 2003 nog eens op de proppen kwam met een verchroomde retro-Thunderbird in allerlei pasteltinten bleek de retrotrend veranderd te zijn. BMW en Fiat gaven met hun nieuwe interpretaties van de Mini (2002) en 500 (2007) ook de knipoog naar vroeger. Dit waren geen hype-auto’s, maar lucratieve premiummerken voor de massa, moderne auto’s met een eigen merkbeleving.

Een houdbaar ontwerp

Goed retrodesign komt nauw kijken. Vormgeving is een stevig communicatiemiddel. Wie veel auto’s wil verkopen, heeft een lang houdbaar ontwerp nodig. Retrodesign roept doelbewust herinneringen op bij een divers publiek. De nieuwe 5 doet senioren terugdenken aan de periode dat ze hun antieke Renaultje 4 inruilden voor een moderne SuperCinq. De jongere midlifecrisisgeneratie denkt bij een 5 eerder aan de eerste thuiscomputers en Chriet Titulaer die ons op de toekomst voorbereidde.

Interieur van de oude 5. Beeld
Interieur van de oude 5.

Nu we in die gecomputeriseerde toekomst leven, biedt de nieuwe retro-Renault 5 ons opnieuw een blik in de toekomst, een toekomst die ook voor millennials – de klandizie die Renault nu wil binden – nog vol vragen zit. Het verhaal van de 5 Prototype is dus gelaagd. De oudere generaties kunnen zich over hun huiver voor elektrisch autorijden heen zetten doordat de 5 vertrouwen oproept. Jongeren zien in de 5 eerder futurisme en de (on)mogelijkheden daarvan.

Het ontwerpteam van Gilles Vidal heeft vooral gezwoegd op de blik in de koplampen van de nieuwe 5. Auto’s krijgen gewoontegetrouw een menselijk gezicht. Renault ging naar eigen zeggen voor een glimlach met een ondeugende knipoog. Dat móet wel emotie losmaken bij jong en oud. En hebzucht natuurlijk, iets waarop ook de Honda e inspeelt. Meer e-auto’s proberen met historische referenties in hun ontwerp onze kooplust op te wekken, zoals de Ford Mustang Mach E dat doet.

Toch is de vraag waarom uitgerekend Renault voor een retromodel kiest. Juist avant-garde hoort bij Franse auto’s. Natuurlijk bij Citroën, maar zeker ook bij Renault. Zie de gewaagde Avantime (2001) en Vel Satis (2002). Fransen kijken liever voor- dan achteruit. Het futurisme hoort bij hen. Renault maakt bij de onthulling van de retro-5 direct helder dat we geen hele retro-familie Renault 3 tot en met 30 hoeven te verwachten. De retro-futuristische 5 lijkt een eenmalige actie. Bovendien heeft Renault, als een wereldpionier met elektrisch autorijden, al jaren de populaire Zoe als uithangbord, een auto zonder futuristisch design. Elektrisch autorijden is gewoon, luidt daarmee de boodschap.

De nieuwe Renault 5 staat vanaf 2025 in de showroom. Beeld Renault
De nieuwe Renault 5 staat vanaf 2025 in de showroom.Beeld Renault

Renault gebruikt de 5 voor iets anders: de Renaulution, de transitie naar een tijd waarin communicatie- en computertechnologie nog verder verweven raakt met de auto.

Een rijdend bouillonblokje

Hier hinkt het verhaal van deze retro-5 op twee gedachten. Enerzijds lijkt het een op zichzelf staand modelontwerp dat ons moet vertederen. Renault gaat verder niet op de retrotoer. Anderzijds moet de retro-5 straks als een warm broodje over de toonbank vliegen. Dat is ook nodig voor de Renault-merkbeleving. De merkentrouw onder klanten taant. Dat maakt de toekomst onzeker voor gevestigde merken die veel concurrentie uit Azië ervaren.

Renault heeft van de nieuwe elektrische 5 een rijdend bouillonblokje gemaakt, een klein pakketje met hoge concentraties Renault-smaakstoffen. De 5 is zowel hip als historisch. De auto speekt iedereen aan om zo de overgang te markeren naar het nieuwe autorijden. De 5 geeft ons een vette knipoog naar vroeger. Want we zwaaien intussen wel het fossiele tijdperk uit. Het ontwerp wil ons intussen geruststellen: veel verandert, maar Renault blijft Renault.

Lees ook:

Engels eerbetoon aan William Morris, de ‘Henry Ford van Groot-Brittannië’

Aan veelbelovende start-ups is er geen gebrek in de wereld van de elektrische voertuigen. Er kan een dagelijkse rubriek mee worden gevuld. De mooiste auto-ontwerpen moeten klanten verleiden alvast geld te steken in een nog niet bestaand stekkervoertuig. Het Engelse start-upmerk Morris Commercial gaat hiermee vol op het orgel met de JE-bus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden