Beeld -

Ik Deug

De fietsenmaker doet een wel heel onheus voorstel

Op het randje of er net overheen? Wekelijks leggen we u alledaagse en minder alledaagse dilemma’s voor.

Zegt de fietsenmaker nou echt wat ze denkt dat hij zegt? Ze is de winkel in gelopen om te vragen of ze hier ook aan inruil doen. Haar destijds best dure vintage omafiets – ook hier gekocht – loopt niet meer zo soepel en ze heeft wel zin een wat comfortabeler model, met lekker veel versnellingen. En grote fietstassen. Maar het scheelt natuurlijk flink als ze voor haar oude fiets ook nog wat euro’s kan krijgen.

Bij het woord ‘inruil’ betrekt het gezicht van de fietsenmaker meteen naar naderend onweer. Hij loopt naar de computer naast de kassen en checkt het even: ja, haar oude fiets is toch nog gewoon verzekerd? Die kan ze natuurlijk ook aan iemand weggeven. Vervolgens kan hij, de fietsenmaker, haar twee fietssleuteltjes naar de verzekering opsturen, met de tekst dat haar fiets helaas is gestolen – maar niet heus. Een fluitje van een cent: niks inruilen, en voor een mooi rond bedrag kan zij dan een fijn nieuw karretje uitzoeken in de winkel. Met een haperend ‘eh, daar moet ik even over nadenken …’ verlaat ze de winkel.

De kwestie van vorige week was: in de eerste klas zitten met een tweedeklas-kaartje. Kan dat en doet u het weleens?

Nooit overwogen

Deze reiziger heeft nooit de kleine lettertjes gelezen: hij heeft een vervoersbewijs gekocht, geen stoel. Een of twee treinen eerder of later en zijn probleem is opgelost. Hij is het niet waard in de eersteklas-coupé te zitten. Nee ik heb nog nooit zoiets overwogen. Rebecca Baldal, Tynaarlo

Volle eerste klas

In principe groot gelijk om met een tweedeklaskaartje in de eerste klas te gaan zitten als de trein weer eens overvol is. Maar wat als ik vervolgens (met mijn eersteklas-abonnement) moet staan, omdat de eerste klas ook overvol is? Erik Hofmans, Borculo

NS-app

In de NS-app staat welke drukte er is te verwachten en in welke delen van de trein er vrije zitplaatsen zijn. Ervaren reizigers weten dat ritten onverhoopt kunnen uitvallen of treinstellen blijken ingekort. Maar ze wachten rustig af en als voornoemde gevallen zich tegelijk voordoen levert de hyperdrukte nog interessante observaties op ook. De ervaren reiziger stapt bij grote drukte de eerste klas in. Dat kan zonder risico. Eersteklassers hoeven niet te rekenen op bijstand van een conducteur. Ik heb wel een Financieel Dagblad in de tas om onder de arm te steken en mijn schoenen zijn altijd gepoetst. Eric P. de Roo, Tilburg

Hef de eerste klas op

In een heel drukke trein staan 70 mensen in de tweede klas. Er zijn nog 15 zitplaatsen vrij in de eerste klas. Gelet op de totale exploitatiekosten van die treinreis ‘subsidiëren’ nu de staande reizigers de lege zitplaatsen. Waren die reizigers er niet, en zonder hun bereidheid staande te reizen, dan zou de reis voor allen duurder worden. Dit mag beloond worden. Gaat u zitten. Niets verkeerd mee, dus. Mag je trouwens in de eerste klas staan met een tweedeklas-kaartje? In een propvolle trein massaal uitproberen. Het dilemma kan verder simpel opgelost worden: Hef de eerste klas op. Het is niet meer van deze tijd en het levert extra zitplaatsen op. Paul Steijnen, Utrecht

Ook reageren op de kwesties? Mail naar tijdreacties@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden