Koffiebrander Rob Clarijs begint zijn eigen branderij in Rotterdam. Beeld
Koffiebrander Rob Clarijs begint zijn eigen branderij in Rotterdam.Beeld

Smaak van de chefRob Clarijs

Barista Rob Clarijs houdt van uitgesproken smaken: ‘Ik bedoel het niet pretentieus, maar dit is koffie voor kenners’

Rob Clarijs (31) opent deze week in de voormalige Van Nellefabriek in Rotterdam zijn eigen koffiebranderij, A Matter of Concrete.

Catrien Spijkerman

Wat voor koffie maak je?

Specialty coffee. Je kunt het vergelijken met natuurwijn of speciaalbier: hoge kwaliteit, uitgesproken smaken en meer oog voor duurzaamheid. Zo heb ik koffie die smaakt naar pure perziksap − zonder dat er iets aan is toegevoegd. Maar ik heb ook koffies die toegankelijker zijn, zoals de klassieke Braziliaanse: nootachtig met ­tonen van cacao.”

Hoe ben je koffiebrander geworden?

“Tien jaar geleden zat ik in m’n eentje in een appartementje in Kopenhagen, ik kende nog niemand. Ik had geen internet, dus ging naar de koffiebar om de hoek. De ­barista zei: ‘Jij wil een americano met een extra shot, net als gisteren’. Ik voelde me meteen thuis. Toen wist ik dat ik dat ook ooit op deze ­manier wilde: mensen zich thuis laten ­voelen met koffie.

“Ik ging eerst in een koffiebar werken, ­later in een koffiebranderij, waar ik het vak heb geleerd. In 2019 won ik Coffee Masters in Londen, een soort Olympische Spelen van de koffiewereld. Ik bouwde daardoor een groot internationaal netwerk op. Van Singapore tot Ho Chi Minh, ik heb over de hele wereld de allerbeste branderijen bezocht.”

Hoe onderscheid je je als brander?

“Het is net als koken: als je met heel goede ingrediënten begint, heb je meteen een voorsprong. Ik werk samen met koffieboeren die vernieuwend werken, zoals Colom­bianen die experimenteren met nieuwe fermentatiemethoden. Ik heb contact met ze via Instagram en WhatsApp − geen zielige oude mannetjes met rieten hoed, maar jonge gasten die hun vak opnieuw uitvinden.

“In het brandingsproces doe ik veel metingen. Zo heb ik een apparaat om de kleur van de bonen na branding vast te stellen en de branding daarop aan te passen. Stel dat er toch boontjes tussen zitten met de verkeerde kleur, dan schiet een kleursorteerder die met een luchtpistool weg. Alles om de ideale smaak te bereiken. Het lastige is: iemand kan het nog finaal verpesten tijdens het koffiezetten. Een fles goede wijn of speciaal­biertje kun je gewoon uitschenken − hoogstens ­is-ie niet op temperatuur. Als ik een perfect voor espresso gebrande koffie verkoop en iemand zet er ­filterkoffie van, dan vindt-ie hem niet lekker. Ik bedoel het niet pretentieus, maar dit is koffie voor ­kenners.”

Wat kost het?

Een pakje ‘basiskoffie’ van 250 gram kost ongeveer 10 euro. Een heel bijzondere koffie kost rond de 50 euro.

In ‘De smaak van de chef’ vertelt een kok waarom hij kiest voor bepaalde gerechten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden