AutotestDacia

Autotest: Dat wordt hamsteren bij Dacia

Beeld Dacia

De Dacia Spring EV belooft een nieuwe revolutie in de autobranche. Quirijn Visscher zet de voor- en nadelen van de ‘voordeligste elektrische auto van Europa’ op een rij.

Dacia werkt aan ‘de voordeligste elektrische auto van Europa’. Recentelijk stuurde de Roemeense fabriek fotootjes rond van de Spring EV om ons alvast lekker te maken en een idee te geven welke richting het opgaat. In 2021 staat de budget-stekker-Dacia in de showroom, een gelukkige timing, vanwege de nieuwe aanschafsubsidie. Particuliere e-auto-kopers kunnen daarop rekenen per 1 juli. Voor een prikkie rij je straks een nieuwe elektro-Dacia.

Dacia is als merk een project geweest om een postcommunistische fabrikant moderne auto’s te laten maken voor mensen die veel auto voor weinig willen. Renault ontfermde zich na de Koude Oorlog over de Roemeense fabriek die eerder de Renault 12 namaakte. Voor Midden-Europeanen werd de moderne Dacia ontwikkeld, een budgetwagen vol basale Renault- onderdelen. De Dacia Logan bleek echter in heel Europa een doorslaand succes.

Inmiddels ziet Dacia zich, 6,5 miljoen auto’s verder, als de maatstaf voor betaalbaar autovervoer. Al verkoopt Dacia zichzelf wel wijselijk als ‘Dacia, Groupe Renault’. Het type autokoper dat vroeger een Lada of een (‘u bent toe, aan een...’) Daewoo kocht, kiest nu de Dacia. De Spring EV moet volgens de maker een nieuwe revolutie ontketenen in de autowereld. De budget-stekkerauto ontbreekt immers nog. Onder de 20 mille dus.

Dacia winkelt voor de techniek vanzelfsprekend bij Renault, een merk dat al jaren elektrische auto’s verkoopt. Verwacht voor ‘de voordeligste stekkerauto’ geen fors batterijpakket en, dus, een kleinere actieradius. Die is wel meer dan 200 kilometer, belooft Dacia. De Spring, een vierpersoonsauto, moet zijn ritten vooral in het grootstedelijke verkeer gaan maken, stelt de fabrikant zich voor. Zou hier een publiek voor zijn?

Beeld Dacia

Dacia zou met de Spring EV, juist in economisch lastige tijden, een onverwacht grote verkoopkraker kunnen hebben. Een nieuwe elektroauto met een kakelverse batterij is prettiger dan een gebruikte. Als de overheid hier de beloofde 4000 euro aanschafsubsidie voor de particulieren bijdoet, is het financiële plaatje mooier. Voorlopig geen wegenbelasting, relatief lage oplaadkosten en weinig onderhoud. Nu we toch maar zuinig 100 km/u mogen rijden, valt dat rijbereik ook wel mee. Dat wordt hamsteren bij de Dacia-dealer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden