Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zwartrijden in de metro van Athene kan niet meer, en dat is flink wennen

Home

Thijs Kettenis

Een metrohalte in het centrum van Athene. © AFP

Het is gedaan met een van de populairste volkssporten in het moderne Griekenland: zwartrijden in de metro van Athene. 

Vanmorgen is op alle 65 stations de toegang tot de perrons afgesloten. De poortjes gaan alleen nog open door het scannen van een elektronisch kaartje.

Lees verder na de advertentie
Er ontstonden lange rijen vloekende Grieken voor de poortjes

Of de overgang vandaag vlekkeloos verloopt, is de vraag. De invoering werd meermaals uitgesteld. De kaartlezers op diverse stations moesten enkele malen vervangen worden nadat vandalen ze kapot hadden geslagen. Sinds december bewaakt de politie daarom de stations. Bovendien blijken veel Atheners nogal te moeten wennen aan het kopen en valideren van de kaartjes.

Verwarring

Om reizigers met dit nieuwe fenomeen bekend te maken, deelden medewerkers van de metro de afgelopen tijd duizenden gratis tickets uit. Desondanks liep het fout op het centrale station Syntagma. Daar gingen de poortjes bij wijze van proef enkele uren per dag, buiten de spits, dicht. Er ontstonden lange rijen vloekende Grieken voor de poortjes, ook omdat die niet altijd op de juiste momenten open en dicht gingen.

Ook de automaten voor kaartverkoop veroorzaken verwarring en lange rijen. Het aanschaffen van een kaartje is een van de grootste uitdagingen, schreef een adviseur namens de reizigers in een rapport. Zo nodigt een knipperende gleuf uit tot betalen met een pinpas, maar accepteren de automaten vooralsnog alleen contant geld. Bovendien geven ze de volledige inworp retour als ze geen wisselgeld meer hebben. 

Ondanks de kinderziektes is de minister van transport ervan overtuigd dat het nieuwe systeem doet wat het moet doen: het aanpakken van zwartrijders. Een groot deel van de bijna 1,5 miljoen dagelijkse passagiers kocht geen kaartje. Dat kostte de uitbater jaarlijks naar schatting tussen de 40 en 60 miljoen euro.

Deel dit artikel

Er ontstonden lange rijen vloekende Grieken voor de poortjes