Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zussen die hun pastor beschuldigen van misbruik moesten van de kerk zwijgen

Home

Kristel van Teeffelen

© Kwennie Cheng

Twee halfzussen die zeggen te zijn misbruikt door de pastor van hun kerk, en een verdachte die alles ontkent. De rechtszaak woensdag in Den Haag staat voor vele misbruikzaken in hechte gemeenschappen.

Als de rechter voorleest dat de halfzussen verklaren hoe de pastor hen bij hun vagina heeft betast, draait Rans D. (58) zich om. Terwijl hij ‘Jesus Christ’ roept kijkt hij de zussen op de publieke tribune langere tijd aan. Volgens hem liegen ze alles bij elkaar.

Lees verder na de advertentie

Zwaaien naar publiek

Niet lang daarvoor is D. de rechtszaal binnengebracht, al zwaaiend naar het andere deel van het publiek. Kerkgenoten die de pastor zijn blijven steunen. Als hij vrijkomt is hij van plan zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan in de Ghanese kerk in Den Haag, die hij eind 2004 zelf oprichtte, vertelt D. de rechter.

Het Openbaar Ministerie ziet dat anders. De officier van justitie eist naast zes jaar gevangenisstraf tegen D. ook een beroepsverbod van negen jaar. Dat gezien het langdurige seksuele misbruik: de ene zus verklaart vijftien jaar regelmatig door de pastor te zijn betast, bij de ander duurde het misbruik zo’n zeven jaar.

Maar ook gezien het feit dat D. zijn positie als pastor gebruikte om zijn gang te kunnen gaan. De halfzussen keken naar hem op. Hij dreigde hen dat God zou straffen als ze iets zouden vertellen.

Huishoudelijk werk

Het misbruik vond plaats toen D. de (toen minderjarige) meisjes afzonderlijk van elkaar vroeg om huishoudelijke klussen bij hem te doen. Op dat soort verzoeken zeg je als kind geen nee in de Ghanese cultuur, zeker niet als ze van de pastor komen.

Het begon bij een aanraking van billen, van borsten. En uiteindelijk van de schaamstreek. Dat ging zo ver dat je juridisch kunt spreken over het binnendringen van het lichaam, stelt justitie.

Rans D. ontkent dat hij het misbruik heeft toegegeven, ook al heeft de oudste zus er opnames van gemaakt.

De zussen trokken uiteindelijk zelf aan de bel over het misbruik. De oudste al in 2011 bij haar moeder, eveneens betrokken bij de oprichting van de kerk van D. “Ik had verwacht dat ze me bij de hand zou pakken en naar de politie zou brengen”, zegt ze in haar slachtofferverklaring. Maar er gebeurde niets. 

Excuses

Jaren later vindt er wel een gesprek plaats met D., waarin hij zijn excuses aanbiedt. In 2017 zijn er ook andere kerkleden bij. De zussen krijgen daar naar eigen zeggen te horen dat ze geen aangifte moeten doen, omwille van de kerk en de familie. Maar ze weigeren mee te werken aan wat ze noemen ‘die doofpot’ en stappen toch naar de politie. 

Rans D. ontkende woensdag in de rechtszaal tijdens de gesprekken het misbruik toe te hebben gegeven. Zijn excuses bood hij slechts in algemene zin aan. “Als pastor moet ik de kerk bij elkaar houden, in plaats van dingen laten escaleren”, zegt hij.

Dat de oudste zus heimelijk opnames maakte van de gesprekken, die voor justitie als belangrijk bewijs dienen, doet daar niets aan af. De vertalingen vanuit het Twi, de moedertaal van D., deugen niet, zegt zijn advocaat. Vijf tolken hoorden vijf keer iets anders. De rechter doet over twee weken uitspraak.

Lees ook: 

Bij Jehovah’s komt de groep altijd vóór het individu 

De manier waarop Jehovah’s Getuigen met misbruikzaken omgaan, is traumatisch voor slachtoffers, bleek uit onderzoek van Trouw. Daders worden in bescherming genomen. Werkt de gesloten cultuur van de Jehovah’s misbruik in de hand?

Is misbruik in de kerk een westers probleem? 

Aan de vooravond van de misbruiktop in het Vaticaan keek Trouw hoe de leiding van de rooms-katholieke kerk in verschillende landen met seksueel misbruik omgaat.

Deel dit artikel

Rans D. ontkent dat hij het misbruik heeft toegegeven, ook al heeft de oudste zus er opnames van gemaakt.