Zorgverzekeraars moeten lastig doen over kosten en kwaliteit, dat is hun taak

home

© ANP XTRA

Slechte publiciteit voor de zorgverzekeraars: zij zouden vooral letten op het geld. Voor de kwaliteit van de zorg hebben ze minder aandacht. Die klacht uitten ziekenhuisbestuurders gisteren in Trouw.

Die klacht uitten ziekenhuisbestuurders gisteren in Trouw.
De zorgverzekeraars weten iets wat de individuele verzekerde niet kan weten: dat het ene ziekenhuis vaker problemen heeft met een bepaalde ingreep dan het andere, dat de kwaliteit niet overal gelijk is. Het is nuttig als verzekeraars met die informatie iets doen, en ziekenhuizen, artsen of welke zorgverlener dan ook daarop aanspreken.

Teleurstellend is dan ook dat we nu horen van ziekenhuizen dat de zorgverzekeraars in de praktijk vooral over geld praten. Soms voeren ze ook wel gesprekken over kwaliteit, maar dat gebeurt dan los van de onderhandelingen over geld. Terwijl kwaliteit juist een hoofdrol zou moeten spelen in die onderhandelingen.

De tegenstanders van de zorgverzekeraars, zij die de 'marktwerking in de zorg' kritiseren, zullen hun mening bevestigd zien. Toch hebben we de zorgverzekeraars hard nodig. Er is iemand nodig die af en toe 'nee' zegt, iemand die op de kosten let. Populair word je daar niet mee, maar nuttig is het wel. Het alternatief kennen we van vroeger, toen de overheid centraal bepaalde hoeveel geld naar de zorg ging: lange wachtlijsten waren het gevolg. We hebben nu kortere wachtlijsten en daarom is het huidige zorgstelsel te verkiezen boven het oude.

Tegenstanders van marktwerking in de zorg stellen de vraag waarom verzekeraars winst mogen maken in een sector waar winst maken niet het doel zou moeten zijn. Marktwerking is echter geen doel op zich, maar een middel om evenwicht te vinden tussen de patiënt - die de best mogelijke zorg wil - en de consument - die wil dat zijn polis niet te duur wordt. Van een vrije markt met winstbeluste zorgverzekeraars is geen sprake; het zorgstelsel is een strak gereguleerde sector met een beetje marktwerking, waarbinnen zorgverzekeraars opereren van wie enkele niet eens een winstoogmerk hebben. Voorlopig verdient het zes jaar geleden ingevoerde zorgstelsel dan ook de kans zich verder te ontwikkelen.

Maar laat de zorgverzekeraars dan beseffen dat we meer van ze verwachten. Ze moeten onderhandelen over kwaliteit. Of ze er populair van worden als ze behandelingen door bepaalde ziekenhuizen niet langer vergoeden omdat de kwaliteit te slecht is, is trouwens de vraag. Maar dat is nu eenmaal hun taak: lastig doen, zodat het geld voor de zorg zo goed mogelijk terecht komt.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie