Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zo onaantastbaar is Facebook niet

Home

Marco Visser

Instagram, aangekocht door Facebook, trekt jongeren weg bij de traditionele social mediaplatformen. © EPA

Facebook onaantastbaar? De cijfers wijzen op een andere ontwikkeling. En Nederlandse jongeren spelen daarin een hoofdrol.

"Het is gewoon niet waar", zei Facebook-oprichter Mark Zuckerberg afgelopen zomer over berichten dat jongeren zijn sociale netwerk verlaten. Maar het is wel waar, zo moest financieel topman David Ebersman eerder deze maand toegeven. Sociale platforms uit het vorige decennium blijken voor tieners minder interessant dan moderne mobiele netwerken als Snapchat en WhatsApp.

Voordat Facebook zelf erkende dat de tieners weglopen, hadden diverse onderzoeken al aangetoond dat het netwerk steeds minder hip werd. Ook in Nederland. Directeur Neil van der Veer van researchbedrijf Newcom heeft nog geen nieuwe cijfers, maar zag voor de zomer een daling van 92 naar 83 procent actieve bezoekers.  

Alarmerend
Echt alarmerend zijn de bevindingen van het Amerikaanse GlobalWebIndex (GWI). Tieners stappen in razend tempo over naar mobiele chatprogramma's als WeChat, Snapchat en Whatsapp, zo bleek eerder deze maand uit de cijfers. En nergens ter wereld is die overgang zo groot als in Nederland. Maar liefst 52 procent van de 16 tot 19-jarigen zouden in de afgelopen vijf kwartalen de activiteiten op Facebook hebben verruild voor andere netwerken.

Dat komt omdat Nederlandse jongeren voorop lopen als het gaat over nieuwe digitale toepassingen, stelt Jeroen Bertrams, auteur van het boek 'Social media-expert in een week'. De ontwikkeling op de Nederlandse markt is daarom 'zeer zorgelijk' voor Facebook. "Als jongeren nu al weggaan, wat zegt dat voor nieuwe generatie jongeren die nu nog op internet moeten komen. Er is nogal wat aanwas de komende jaren."

Hij wijst op het gevaar van een sneeuwbaleffect. "Als een bepaalde groep verdwijnt, kan dat effect hebben op andere groepen. Jongeren boven de twintig communiceren ook met 18 en 19-jarigen. Verdwijnen zij, dan kunnen ze anderen meetrekken."

Hyves-visioenen
Bij weglopende tieners krijgen sociale netwerken al snel angstvisioenen over Hyves- of MySpacescenario's. Is een daling eenmaal ingezet, dan is er geen houden meer aan, zo leert de ondergangsgeschiedenis van deze ooit ongenaakbare netwerken.

Maar vergelijkbaar zijn deze scenario's niet. Wat Facebook voor heeft op Hyves, is dat het platform echt is geïntegreerd in de maatschappij, stelt Bertrams. Zo wordt het Facebook-account geregeld gebruikt voor digitale identificatie. "Als je wilt inloggen op sites, kan je dat vaak doen via Facebook. Daar zit nog wel een groei in."

"Hyves, daar waren jongeren wel klaar mee", zegt Bertrams. "De hele familie kon meekijken, en dat was niet cool. Je opa en oma die zich met je conversaties gaan bemoeien, daar zit je als jongere niet op te wachten."

Toch loert datzelfde probleem ook op Facebook, waar vader, moeder, opa en oma binnen vriendennetwerken van jongeren vallen. Dat is te omzeilen door gesloten groepen aan te maken, "maar Facebookgroepen slaan niet aan. Die worden wel gebruikt als forum, maar niet om even snel wat berichtjes te sturen".

Kleinere groepen
Het succes van de mobiele platforms als Snapchat en Whatsapp ligt in de behoefte van jongeren aan kleinere groepen. "Facebook, dat zijn toch de grotere, heterogene groepen die met elkaar communiceren", zegt Bertrams. "Jongeren gebruiken onder elkaar liever platforms als Whatsapp en Wechat, waar je snel een eigen groep kunt aanmaken."

Nu heeft Facebook met Messenger een vergelijkbare dienst, "maar dat willen jongeren niet. De nieuwe platformen integreren contacten met je telefoonboek op je mobiel. Facebook werkt anders. Zij integreren Messenger met je groep Facebookvrienden. Dat is meer gedoe."

Deel dit artikel