Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zeventig gestapelde Zaanse huisjes

Home

Henny de Lange

Zeventig Zaanse huizen, twaalf etages hoog gestapeld, vormen de gevel van een hotel dat de blikvanger is van het nieuwe stadshart van Zaandam.

’Fusion-architectuur’ noemt architect Wilfried van Winden zelf zijn spraakmakende ontwerp voor een hotel in Zaandam, dat bestaat uit een bonte opeenstapeling van zeventig Zaanse huisjes. Het bouwwerk, veertig meter hoog en uitgevoerd in vier kleuren Zaans groen, is net klaar. Maar nu al is het de blikvanger van het nieuwe stadscentrum, waaraan nog volop wordt gebouwd. Vijf typen huizen uit de Zaanstreek, van een eenvoudige arbeiderswoning tot een notarishuis met elk hun eigen lijstwerk en ornamentiek, verwerkte Van Winden in zijn ontwerp, waarin de traditionele streekarchitectuur een nieuwe, eigenwijze twist krijgt.

De inwoners van Zaandam vinden het prachtig, Maar in architectenkringen zijn de reacties gemengd. Naast positieve geluiden hoort Van Winden ook dat zijn bouwsel ’pure kitsch’ is. „Ach,dat soort opmerkingen hoor je al gauw als je geen strak en modern gebouw maakt.”

Het hotel, dat morgen de eerste gasten verwelkomt, is volgens de architect een goed voorbeeld van ’fusion-architectuur’. Een term die hij zelf heeft bedacht. Fusion is meer dan een nieuwe bouwstijl, legt hij uit in het restaurant van het hotel, waar in het plafond een afbeelding van een mariakaakje is verwerkt. Ook al een verwijzing naar de Zaanstreek met zijn Verkade-fabriek. Door het hele hotel heen duiken foto’s, prenten en voorwerpen op die getuigen van de streekgeschiedenis en cultuur. „Fusion is ook een houding, een strategie van de open geest die geen taboes aanvaardt.” De huidige samenleving met haar diversiteit van culturen vraagt om zo’n nieuwe architectonische strategie. Er is in zijn ogen geen architectuur meer die ’altijd en overal geldig’ is. Essentieel is dat architecten mensen een omgeving bieden die ze prettig vinden, die ze herkennen en waar ze zich behaaglijk voelen, omdat heden en verleden, traditie en vernieuwing, oost en west, hoge en lage cultuur, op een inventieve manier worden gemixt. „Je mag het van mij ook de architectuur van het behagen noemen.”

Zaans groen domineert niet alleen de gevel van het hotel. Ook in het interieur en de hotelkamers wordt gespeeld met deze streekeigen kleur. Zo is de kleur van de vloerbedekking gemaakt op basis van een foto van het water van de Zaan. En natuurlijk is er ook een (Zaanse) mosterdkamer en een Tsaar Peterkamer (met eigentijdse bedstee), refererend aan de Russische vorst die Zaandam in 1697 bezocht. In de gevel is ook één blauw huis opgenomen, een vreemde eend tussen alle groene huizen. Het is een knipoog naar het schilderij ’Het blauwe huis’ dat Claude Monet in 1871 in Zaandam schilderde.

Oorspronkelijke Zaanse huizen zijn altijd opgetrokken in hout, maar Van Winden heeft gekozen voor onderhoudsarme materialen als geperste cementvezel, aluminium en kunststof, omdat de hogere verdiepingen straks moeilijk te bereiken zijn. Het hotel staat nu nog vrij, maar zal over een jaar omringd zijn door andere gebouwen en aan twee zijden grenzen aan water. Alleen de twee onderste etages zijn van hout. De bouwkosten bedroegen 15 miljoen euro.

Lees verder na de advertentie
Zaandammers vinden het hotel prachtig, maar architecten reageren verdeeld. 'Pure kitsch.' (FOTO'S WERRY CRONE, TROUW)
(Trouw)
(Trouw)
(Trouw)

Deel dit artikel