Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zet de bijl in die rotte boom die Fifa heet

Home

Mark Schalekamp

Fifa-baas Sepp Blatter maakt de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar bekend. © AFP
Opinie

MARK SCHALEKAMP   Er moet een democratisch alternatief komen voor de Fifa, betoogt voetballiefhebber Mark Schalekamp. Dat kan met steun van de voetbalfans.

De gecorrumpeerde toewijzing van het WK voetbal aan Qatar in 2022 was te schaamteloos. Een veel te warm land zonder enige voetbalhistorie dat mensenrechten negeert: dat kon echt niet. Dus besloten een even 'boze' voetbalvriend en ik in 2011 tot de actie Fifa Think Again. Steunbetuigingen moesten via ons platform en facebookpagina terechtkomen bij de Fifa, opdat die de zaak zou heroverwegen.

Het leidde tot media-aandacht tot in Australië en de Verenigde Staten en 50.000 handtekeningen. En dat was het. De door ons gehoopte storm van verontwaardigde sponsors die een volgende bijlslag zou kunnen zijn aan de voet van die dikke Zwitserse boom, bleef uit.

Afsplitsen
De afgelopen weken laaide met het rapport van de Amerikaan Garcia de zaak-Qatar opnieuw flink op. Het rapport mocht niet openbaar worden, een samenvatting wel, maar die zou weer pertinent onjuist zijn. De Duitse bondsvoorzitter suggereerde dat de Uefa zich zou moeten afsplitsen van de Fifa en ook de sponsors, zoals Coca-Cola, Adidas en Hyundai, reageerden. 'We vertrouwen dat de Fifa de problemen oplost,' was daar de teneur.

Het WK is voor adverteerders een te aantrekkelijk platform. Wat dan? Dat fans of media boos zijn, maakt geen indruk. Een nieuw iemand op de stoel van Blatter? Ook niet - de organisatie is rot maar heeft wel twee miljard (!) op de bank staan. De Fifa is onaantastbaar.

Is het erg? Maakt het iets uit, zolang we maar elke vier jaar Messi, Ronaldo of Van Persie zien schitteren? Ja. Het zorgt voor uitwassen, toernooien in Qatar, commerciële gedrochten, maar ook voor ballen waar spelers van balen, maar die sponsors weer omzet bezorgen. Voor een verouderde sport.

Lees verder na de advertentie
Dat fans of media boos zijn, maakt geen indruk

Transparant
De oplossing is een alternatieve wereldvoetbalbond, die de Defa zou kunnen heten, zo hebben we 'm genoemd bij Fifa Think Again. De Democratic Football Asociation. Zo gek is het niet: darts telt twee wereldbonden, boksen zelfs drie.

De Defa heeft nationale afdelingen en is democratisch, wat betekent dat de toekenning van toernooien transparant plaatsvindt. Maar dat ook 'het volk' bepaalt uit welke 23 spelers bondscoach Koeman zijn elftal mag kiezen. En dat er beter gekeken wordt naar voorbeelden uit andere sporten, zoals tijdstraffen en videoreferees.

Grootste uitdaging is uiteraard om landen over te laten gaan van Fifa naar Defa. Wanneer de grote landen meedoen, volgt de rest. Wereldkampioen Duitsland is zeer kritisch op de Fifa, net als de Engelsen, belangrijk slachtoffer van de corruptie (ze verloren de organisatie van het WK 2018 aan Rusland). Nederland zou voorloper kunnen zijn, ouderwets, zoals KNVB-voorman Michael van Praag nu al als enige openlijk ageert tegen Blatter. Vanaf 2018 spelen Robben en Huntelaar mee met het Defa-WK, de eerste keer helaas nog met weinig toplanden, maar ach, in 2002 deden we niet eens mee met het WK.

Fans
Sponsors zijn er voldoende, dat zijn de 'challengers', de merken die zich graag willen afzetten tegen de gevestigde orde. In 2022 is de wereld om en neemt Christiano Ronaldo afscheid met een verloren finale op het Defa-WK in Duitsland. Aan het toernooi in Qatar doen dat jaar alleen wat Arabische landen, Rusland, Paraguay en Noord-Korea mee.

Het kan. Van de Fifa hoeven we niets te verwachten, van de meeste Fifa-sponsors ook niet. Maar als een groot gedeelte van alle fans, wereldwijd misschien wel een miljard, zich erachter schaart, waarom niet? Er zijn de afgelopen jaren regimes gevallen na opstanden via Twitter en Facebook, waarom zou een revolte in de voetbalwereld niet mogelijk zijn? Het gaat tenslotte om 'de belangrijkste bijzaak in het leven'.

Mark Schalekamp: schrijver/publicist, mede-oprichter van Fifa Think Again

Sponsors zijn er voldoende, dat zijn de 'challengers', de merken die zich graag willen afzetten tegen de gevestigde orde



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Dat fans of media boos zijn, maakt geen indruk

Sponsors zijn er voldoende, dat zijn de 'challengers', de merken die zich graag willen afzetten tegen de gevestigde orde