Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dodental ingestorte brug bij Genua opgelopen tot 39

Home

Pauline Valkenet

Een brandweerman redt een slachtoffer uit het puin van de ingestorte brug. © AP

Terwijl reddings­werkers nog naar slachtof­fers van het brugongeluk bij Genua zoeken, wordt volop ge­speculeerd over de oorzaak.

Duizend Italiaanse reddingswerkers, brandweermannen en politiemensen zijn druk bezig met het zoeken naar slachtoffers van de ramp in Genua.

Lees verder na de advertentie

Tweehonderd brandweermannen zoeken continu onder de gigantische brokstukken van het viaduct dat vanochtend is ingestort. Een woordvoerder van de brandweer zei dat de reddingsoperatie net als bij aardbevingen wordt uitgevoerd: er worden kranen ingezet om de grote brokken cement te verplaatsen en onder het puin wordt naar slachtoffers gezocht. Daarbij kunnen ook speciaal getrainde honden worden ingezet.

© Sander Soewargana

Toen een deel van het 1200 meter lange viaduct, dat onderdeel is van de snelweg A10 die door de Noord-Italiaanse havenstad loopt, gisterochtend bijna honderd meter naar beneden viel, reden er ongeveer dertig auto’s en vrachtwagens op. De Italiaanse autoriteiten gaan ervan uit dat alle slachtoffers inzittenden van die vervoersmiddelen zijn. Woensdagochtend meldden Italiaanse autoriteiten dat ondertussen 39 doden geteld waren.

Het zou een ander verhaal zijn als het om een sneeuwstorm en strenge vorst ging, maar regen doet helemaal niets met zo’n brug

Antonio Brencich, ingenieur en hoogleraar universiteit van Genua

Volslagen verrassing

Dodelijke aardbevingen en overstromingen, daar kijken de Italianen niet van op. Maar dat doen ze wel van instortende verkeersbruggen. Het net van snelwegen en hun viaducten staat niet bekend als krakkemikkig of onveilig, en al helemaal niet in het welvarende noorden van het land; een ramp als die in Genua komt daarom als een volslagen verrassing.

Het regende gisterochtend hard en er was onweer boven zee, maar de bliksem is niet in de brug geslagen. En zelf als dat zou zijn gebeurd, dan kan zo’n verkeersbrug daartegen. “Slecht weer betekent helemaal niets voor zo’n bouwwerk”, zei ingenieur Antonio Brencich, een hoogleraar aan de universiteit van Genua die alles van gebouwen van gewapend beton weet, tegen dagblad IlSole24Ore. “Het zou een ander verhaal zijn als het om een sneeuwstorm en strenge vorst ging. Maar regen doet helemaal niets met zo’n brug.”

Onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak was. Ingenieur Brencich zocht die gisteren in de structuur van de brug, die werd ontworpen door Riccardo Morandi en in 1967 werd opgeleverd. “Het is zonneklaar dat de oorzaak ligt in de structurele zwakte van de brug. Morandi heeft dit type brug ook in Libië en Venezuela neergezet en alle drie die bruggen vertoonden al snel gebreken. De structuur deugde niet. Toen deze brug in Genua twintig jaar bestond, moest een van de drie pylonen op het bovendek ter versteviging extra kabels krijgen, terwijl twintig jaar in het bestaan van een brug een oogwenk is. De instorting, nu, van een van de andere pylonen heeft vast dezelfde oorzaak.”

Onvoorspelbaarheid

De Italiaanse minister van transport weet de ramp al snel aan een gebrek aan onderhoud en aan investeringen waar zijn voorgangers – hij zit er zelf pas sinds juni – schuldig aan zijn. “Als er mensen fouten hebben gemaakt, zullen de verantwoordelijken worden gestraft”, zei hij.

We hebben toen niets gevonden dat erop wees dat dit stond te gebeuren. De brug was niet gevaarlijk

Topman Autostrade per l'Italia

Maar de baas van het bedrijf Autostrade per l’Italia, dat dit stuk snelweg bij Genua beheert, sluit een gebrek aan onderhoud uit. Hij zei tegen persbureau ANSA dat de brug constant goed in de gaten is gehouden, vaak onderhoud heeft gekregen en het gewapende beton ervan begin vorig jaar nog helemaal is doorgelicht. “We hebben toen niets gevonden dat erop wees dat dit stond te gebeuren. De brug was niet gevaarlijk.”

De Italiaanse vicepremier Luigi Di Maio zocht woensdagochtend de verklaring voor de instorting bij het slechte onderhoud. Die is in handen van Autostrade een privé-onderneming die verschillende snelwegen in Italië beheert. De vicepremier was scherp: "In plaats van geld te investeren in onderhoud, verdelen ze de winsten onder elkaar uit. Het bedrijf vraagt bovendien de hoogste tolheffingen in Europa en betaalt weinig belastingen. Daardoor viel de brug uit elkaar."

Hoogleraar Brencich valt hem bij. In IlSole24Ore zegt de ingenieur: “Er werd altijd aan die brug gewerkt, ik zou dus zeggen dat het onderhoud goed was. Bedenk wel dat niet alles te voorzien is. Er is altijd een percentage onvoorspelbaarheid.”

Nederlanders

Het is nog niet duidelijk of er Nederlanders zijn onder de slachtoffers in Genua. De Nederlandse ambassade in Rome en het consulaat-generaal in Milaan zoeken dat nog uit. Ook laat het ministerie van buitenlandse zaken weten contact te hebben met de Italiaanse autoriteiten. Premier Mark Rutte leeft mee met de slachtoffers. “Schokkende beelden van de afschuwelijke brugramp in Genua. Nederland leeft intens mee met Italië en ons hart is bij slachtoffers en nabestaanden”, meldde hij op Twitter. Voor mensen met vragen heeft het ministerie van buitenlandse zaken een telefoonnummer geopend: +31 247 247 247.

Deel dit artikel

Het zou een ander verhaal zijn als het om een sneeuwstorm en strenge vorst ging, maar regen doet helemaal niets met zo’n brug

Antonio Brencich, ingenieur en hoogleraar universiteit van Genua

We hebben toen niets gevonden dat erop wees dat dit stond te gebeuren. De brug was niet gevaarlijk

Topman Autostrade per l'Italia