Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zeg ’ns B

Home

Joost van Velzen

Opinie

De hang naar nostalgie waart nog altijd door het land en dat uit zich op de televisie.

De behoefte om programma’s te zien die vroeger succesvol waren is natuurlijk niet nieuw. En niet gek. Sentiment is een prettig menselijk extraatje. Wel nieuw is de wijze waarop omroepen tegemoet komen aan de vroeger-was-alles-beter gedachte.

Series en succesformules worden tegenwoordig niet zozeer herhaald, maar gewoon helemaal opnieuw gemaakt. Met zeer wisselend resultaat.

Zo verliest de ’Dik Voormekaarshow’ wekelijks honderdduizenden kijkers en werd ’In de hoofdrol’ algemeen beschouwd als een wel erg ondermaatse opvolger van het origineel. ’t Schaep met de vijf pooten’ was wél een grote hit en ’Bananasplit’ is eveneens een voltreffer.

Dat trekt op een zondagavond zo 2,5 miljoen kijkers.

Waarom? Niet door die flauwe uitglijers. Het komt door Frans Bauer, zeggen ze.

Nou, als je de fopshow bekijkt, neemt de goedmoedige volkszanger inderdaad een opmerkelijke rol voor zijn rekening. Wij weten best dat Frans Bauer een eenvoudige jongen is, en daar houden wij ook van. Maar als presentator overdrijft hij. De man doet niets minder dan het tot in de details imiteren van een verstandelijk gehandicapte. Serieus. Hilarisch om te zien.

De jongste oude nieuwkomer is de Nederlandse comedy-serie ’Zeg ’ns Aaa’. Die kennen we allemaal nog uit de tijd dat het leven nog overzichtelijk was. De VARA zond de reeks uit tussen 1981 en 1993. Toen de makers kenbaar maakten een nieuwe serie te gaan opnemen, had die omroep geen interesse. ’Zeg ’ns B’, om het zo maar te noemen, paste niet in het profiel van de huidige VARA.

RTL zag er wel iets in en daarom zien we Mien Dobbelsteen nu op zaterdagavond bij RTL 4 de telefoon opnemen. ’Met de assistente van dokter Van der Ploe-oeg!’ behoort tot de bekendste zinnen ooit op de vaderlandse tv uitgesproken. En sinds twee weken ook tot de vervelendste, omdat de makers – ’Zeg ’ns Aaa’ is geschreven door Chiem van Houweninge senior en Marina de Vos en wordt geproduceerd door Chiem van Houweninge junior – het nodig vinden om Carry Tefsen de zin nóg luider uit te laten spreken dan vroeger.

Waardoor de collectieve herinnering voorgoed is gewist.

En nu we toch sentimenteel in de weer zijn: de hele serie was vroeger beter.

Dat komt allereerst doordat de cast zwaar verzwakt is. De afwezigheid van Manfred de Graaf, Sjoukje Hooymaayer en John Leddy laat zich fors voelen. Toch gaat het daar niet eens het meest mis.

De scriptschrijvers hebben zich verloren in een soort platheid die de serie niet past. Zowel in de taal als in de verhaallijn.

In de eerste aflevering (vorige week) werden we al meermaals getrakteerd op het altijd spitsvondige ’kut’ en ’kuttekop’ en ook afgelopen weekend was het niveau weinig verheffend en al helemaal niet oorspronkelijk. Nu moeten we de ’Zeg ’ns Aaa’ uit onze herinnering ook niet beter maken dan het was – de serie had meer gezelligheid dan klasse. Maar het was beschaafde gezelligheid. Dunnetjes, maar niet plat.

’Zeg ’ns B’ is dat wel. Men moet met de tijd mee, heet het dan. Maar dat is bij ons toch iets anders dan de oppervlakte opzoeken. Een patiënte die met de dokter naar bed wil, een man met een omgekeerd erectieprobleem, de moeder van Mien Dobbelsteen is mannengek, Kiki Classen in een boerka; nee, laat ons maar liever in de wachtkamer.

Deel dit artikel