Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zalando floreert terwijl winkelketens omvallen

Home

Joost Morel

Confetti bij de beursgang van Zalando. © AFP

"Nooit waren we sterker dan nu en nooit tevoren zijn ons zoveel grote kansen geboden." Dat consumenten tegenwoordig niet meer zo nodig naar de winkel hoeven om schoenen en kleding te passen, maar net zo lief (of misschien wel liever) een online warenhuis bezoeken, bewees Zalando-bestuurder Rubin Ritter vandaag.

Europa's grootste internetwinkel verkocht in 2015 een derde meer dan een jaar eerder, vertelde hij. Jaarcijfers waar inmiddels failliete ketens als V&D, Mexx, Miss Etam, Schoenenreus, Scapino, Perry Sport en Aktiesport alleen maar van konden dromen. Om maar enkelen te noemen.

De omzet van de onderneming uit Berlijn steeg naar 2,96 miljard euro. En maar liefst 18 miljoen afzonderlijke klanten deden afgelopen jaar een aankoop bij Zalando. Dat betekent een toename van 22 procent. Onderaan de streep hield het bedrijf een winst van 122 miljoen euro over. En dat ondanks de miljoenen euro's die de webwinkel al jaren investeert om zoveel mogelijk marktaandeel te kopen.

Schreeuwende klanten
Zalando, dat zich bij het Nederlandse publiek in 2011 echt bekend maakte met commercials vol schreeuwende klanten die pakketjes in ontvangst nemen, werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz. Zij keken het idee af van de Amerikaanse schoenen- en modewebwinkel Zappos. Al snel breidde de Duitse firma het eigen assortiment uit, evenals de levering naar andere Europese landen. Toch maakte Zalando in 2014, het jaar van de gang naar de beurs van Frankfurt, pas voor het eerst winst.

Dat is niet heel erg vreemd, maar juist kenmerkend voor de grote spelers in de e-commerce waartoe Zalando nu behoort. Amazon is pas kort winstgevend. Van de Nederlandse webwinkels Coolblue en Bol.com is bekend dat ze ook groeien als kool, met respectievelijk 54 en ruim 30 procent. Maar Bol.com maakt bijvoorbeeld nog geen winst, doordat het geld dat binnenkomt direct weer in het bedrijf wordt gestopt.

Lees verder na de advertentie
Zalando maakte in 2014, het jaar van de gang naar de beurs van Frankfurt, pas voor het eerst winst.

Dat Zalando in 2015 winst maakte is met name te danken aan het stijgende aantal verkopen. Ook het aantal bestellingen per klant steeg in 2015. Bovendien hadden klanten bij het afrekenen een hoger bedrag aan producten in hun 'winkelwagentje'. Dat komt doordat ze sinds vorig jaar met enkele muisklikken complete kledingssetjes kunnen bestellen. Zalando moet het voornamelijk hebben van de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt. Daar maakt het bedrijf winst, in de rest van Europa nog verlies.

Groots investeren
Voor 2016 verwacht bestuurder Rubin Ritter dat de omzet opnieuw met dubbele cijfers groeit, maar iets minder hard dan in 2015: met 20 tot 25 procent. En opnieuw is Zalando van plan groots te investeren: 200 miljoen euro dit jaar. Net als Bol.com ziet Zalando een grote toekomst weggelegd voor het winkelen op de smartphone. Het gebruiksvriendelijk maken van die technologie kost veel geld. De rest gaat naar het verbeteren van de levering (binnen één dag), nieuwe distributiecentra, uitbreiding naar 10.000 werknemers en de logistiek van de kledingverkoop. Bezorging en terugsturen binnen honderd dagen zijn bij Zalando namelijk gratis.

De enorme expansie van webwinkels uit binnen- en buitenland wordt vaak gezien als een van de redenen waardoor de traditionele winkels het moeilijk hebben. Het brede assortiment, de service, de scherpe prijzen, het vanaf de bank kunnen bestellen en het kapitaal achter de online warenhuizen maakt het voor veel fysieke ketens heel zwaar concurreren. Zij moeten zich op een of andere manier duidelijk onderscheiden om te overleven. Uit de vele faillissementen van de afgelopen maanden blijkt dat veel zaken in het middensegment dit niet lukt. Zo raken de stadcentra van kleine en middelgrote steden steeds leger en de internetwinkels steeds drukker bezocht.

Voor 2016 verwacht bestuurder Rubin Ritter dat de omzet opnieuw met dubbele cijfers groeit, maar iets minder hard dan in 2015: met 20 tot 25 procent.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Zalando maakte in 2014, het jaar van de gang naar de beurs van Frankfurt, pas voor het eerst winst.

Voor 2016 verwacht bestuurder Rubin Ritter dat de omzet opnieuw met dubbele cijfers groeit, maar iets minder hard dan in 2015: met 20 tot 25 procent.