Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Witlof met noten en pitten

Home

Ingrediënten
Olie voor het invetten, 6-8 struikjes witlof, 4 takjes tijm, 100 gram mascarpone, 125 gram geraspte harde (geiten)kaas, versgemalen peper, 2-3 eetlepels honing, 2 eetlepels walnoten, 2 eetlepels pompoenpitten, 2-3 eetlepels olijfolie

Noten, zaden en pitten groeien aan een boom, strikt genomen zijn noten het zaad van de boom. Noten worden ook wel enkelvoudige dopvruchten genoemd. Dopvruchten behoren tot de droge vruchten en hebben bijna altijd één zaad, met een hout- of steenachtig omhulsel. Vruchten die aan deze omschrijving voldoen (beukenootjes, eikels, hazelnoten) worden ook wel 'echte noten' genoemd.

In de kookkunst worden zaden ook vaak noten genoemd, terwijl die dus eigenlijk geen echte noten zijn. In recepten wordt iedere grote, olieachtige vrucht, met of zonder een harde schaal, die gegeten kan worden als een noot beschouwd. Noten kunnen rauw, gekookt, geroosterd of geweekt gegeten worden in een gerecht of als snack.

Voorbeelden van 'noten' in de culinaire zin van het woord zijn: amandelen, cashewnoten, pistachenoten, kokosnoten, pecannoten, pinda's en walnoten.

Noten zijn gezond, omdat ze goede vetten bevatten, een bron van eiwit zijn en vitamines bevatten.

Om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen is het belangrijk om zo min mogelijk verzadigde vetten en transvetten te eten en voornamelijk onverzadigde vetten. Vet is rijk aan calorieën: 1 gram vet levert 9 kcal, dus 5 kcal per gram meer dan eiwitten en koolhydraten (allebei 4 kcal per gram). Hoewel noten veel gezonde, onverzadigde vetten bevatten, blijft het erg belangrijk om je totale calorie-inname gedurende de dag in de gaten te houden. Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Vet de bakplaat van de oven in met olie. Maak de witlofblaadjes los, was ze en dep ze droog. (Er zijn ca. 30 stuks nodig, de kleinste blaadjes worden niet gebruikt, snijd deze in repen voor een salade.)

Neem de tijmblaadjes van de takjes en meng tijm, mascarpone, geitenkaas en peper door elkaar. Vul de blaadjes witlof met het kaasmengsel en leg ze op de bakplaat. Druppel de honing erover en bestrooi ze met de fijngehakte walnoten en pompoenpitten. Schuif de witlofblaadjes ca. 5 cm onder de hete grill en rooster ze in 2 à 3 minuten goudbruin.

Deel dit artikel