Wielrenners terroriseren fietspaden

home

Iris Pronk

Racefietsers zorgen voor overlast. Het percentage verkeersongevallen waarbij louter fietsers betrokken zijn, stijgt al vijf jaar gestaag. © anp

Wielrenners moeten zich veel socialer gedragen. Nu terroriseren ze het fietspad: ze drukken kalme fietsers van het pad, scheren rakelings langs ze heen of jagen ze angst aan met een geschreeuwd 'opzij'.

Klachten over het gedrag van racefietsers nemen toe, mét de drukte op het fietspad. Het aantal fietsers is in de afgelopen tien jaar met 11 procent toegenomen. Jaarlijks komen er 200 fietsers om, afgelopen weekend waren er twee dodelijke fietsongelukken in Putten en Eersel. Ook het percentage verkeersongevallen waarbij louter fietsers betrokken zijn, stijgt al vijf jaar gestaag.

Tussen de ouderen op e-bikes (elektrische fietsen), de jongeren op longboards, de vaders en moeders met kinderen en de gewone recreatiefietsers zorgen vooral de racefietsers voor overlast. "Mensen bellen ons met de vraag: staan wielrenners boven de wet? Gelden de verkeersregels niet voor hen?", zegt Rob Stomphort van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Verbetering infrastructuur
Het ongenoegen betreft de snelheid van de renners, maar ook hun arrogante houding, zeker als ze zich sterk wanen in een peloton. Arien de Jong van de landelijke Fietsersbond typeert die houding zo: "Op het fietspad zijn zíj de baas."

Verbetering van de infrastructuur lost de overlast mogelijk deels op: op bredere fietspaden is het bijvoorbeeld makkelijker inhalen. De Fietsersbond pleit ook al een tijdje - tot nog toe zonder succes - voor aanpassing van de verkeersregels: wielrenners zouden onder bepaalde voorwaarden op de rijbaan mogen, om de langzame fietsers te ontzien.

Maar het is toch vooral 'een kwestie van fatsoen', zegt De Jong van de Fietsersbond. Racefietsers moeten de drukke, recreatieve fietspaden gewoon mijden én een bel aanschaffen. "Want als wielrenners roepen, dan draaien mensen zich eerst óm"- waardoor ze dus niet op tijd plaatsmaken.

Gedragscode
Ook Stomphorst van VVN vindt dat fietsers met verbetering van hun eigen gedrag moeten beginnen. "Het draait niet om meer regeltjes, maar om rekening houden met elkaar. Dat leren wij kinderen op de basisschool ook al." Renners kunnen volgens hem op drukke stukjes best hun tempo verminderen, of in een lint gaan rijden, of eerder of later op de dag vertrekken.

Wielersportbond NTFU bedient de klagers op hun wenken. De bond wijst haar leden al langer op een gedragscode, maar probeert nu ook de niet-aangesloten fietsers met een fatsoensoffensief te bereiken. Afgelopen vrijdag sloot de NTFU een overeenkomst met de stichting Ik Fiets Vriendelijk, die renners drie stelregels voorhoudt: respect voor medeweggebruikers, voor de verkeersregels en voor het milieu.

Wielrenners die dit drievoudige respect willen uitdragen, kunnen dat kenbaar maken met subtiele groene ventieldopjes. Daarvan zijn er tot nog toe zo'n 6000 verkocht.

Vlaamse 'pestribbels'
In Vlaanderen is ophef ontstaan over betonnen ribbelstroken op een fietsroute langs de Schelde. De stroken moeten hardrijdende wielrenners afremmen om gevaarlijke situaties te vermijden. Wandelaars en gezinnen zijn er blij mee, maar racefietsers hekelen de 'pestribbels'. De Vlaamse regering gaat zich nu met de kwestie bemoeien, meldden Vlaamse media gisteren.

Op de route geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, maar veel fanatieke wielrenners denderden er met veel hogere snelheden overheen. Er is dus een probleem, erkent de Vlaamse mobiliteitsminister Crevits. Ze gaat vandaag zelf kijken of de minihobbels de oplossing zijn. Ook Vlaams minister-president Peeters gaat zich over de zaak buigen.

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie