Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wie zorgt voor het muzikaal cultureel erfgoed?

Home

SANDRA KOOKE

Dat was een verrassing voor componist Louis Andriessen. Uit de Muziekbibliotheek van de omroepen dook een stuk van zijn hand op. 'Bassoon Blue' schreef hij in de jaren zestig voor het Studio-2-Orkest van de KRO. Hij dacht dat het verloren was gegaan. De partituur is het enige exemplaar ter wereld.

In de kelder van het Muziekcentrum van de Omroep staat het vol met 'enige exemplaren ter wereld'. Hele oude liedjes van voor de oorlog, vergeten werken van Nederlandse componisten, arrangementen van radio- en tv-tunes, bewerkingen van opera's en operettes voor salonorkest en ga zo maar door. Bijna 400.000 mappen bladmuziek - bij elkaar 5 kilometer - met muziek die ooit op radio of televisie klonk.

De bibliotheek is de erfenis van 85 jaar omroepgeschiedenis. Van oudsher speelden de omroepen een grote rol in het Nederlandse muziekleven. Heel veel live-muziek werd de ether in gestuurd. Talloze orkesten, ensembles en combo's werkten voor de radio. Hun partituren en partijen haalden ze uit de bibliotheek.

Die tijd is voorbij. Na de laatste bezuinigingen blijft er één symfonie-orkest en een groot koor over. Het Metropole Orkest gaat door met de helft van het budget. Ook voor de muziekbibliotheek is geen geld meer. Eind 2012 kwam staatssecretaris Dekker (VVD) met de finale boodschap: geen geld voor de bibliotheek.

En sindsdien is er nog geen instantie geweest die de muziekbibliotheek kan of wil redden, al hoeft dat maar een paar ton per jaar te kosten. Geen van de omroepen, niet Radio 4, niet Beeld en Geluid en ook niet de overkoepelende Nederlandse Publieke Omroep. "We erkennen de cultuurhistorische waarde", zegt een woordvoerster, "maar er moet 300 miljoen euro worden bezuinigd."

Per 1 augustus staan de werknemers op straat. Dat geldt ook voor het archiefmateriaal als er geen oplossing komt. Martie Severt, manager van de Muziekbibliotheek: "Een klein percentage gaat over naar koor en orkest. Maar verreweg het grootste deel moet de papiercontainer in. Zo iets ergs kan ik me echt niet voorstellen."

Het gaat niet alleen om het fysieke papier, benadrukt hij. "We hebben veel muziek uit de twintigste eeuw die nog nooit is uitgegeven. Uniek materiaal. Ook van belang voor wie onderzoek doet". Verder is de catalogus onmisbaar voor professionele en amateurmusici, het kunstvakonderwijs en studenten. Severt: "Je kunt in de catalogus zien wat voor muziek er voor een bepaalde bezetting is en niet uitgegeven materiaal lenen."

Daarom probeert het Muziekcentrum van de Omroep nu buiten Hilversum een oplossing te vinden. Anton Kok, MCO-directeur: "Er zijn meer bladmuziekcollecties in Nederland. Zo heb je in Den Haag het Nederlands Muziek Instituut (NMI). Dat krijgt geen rijkssubsidie meer, maar de gemeente Den Haag heeft het gered. Die twee bibliotheken kun je samenvoegen. Daar kan de muziekafdeling van de openbare bibliotheek van Den Haag, met de grootste openbare bladmuziekafdeling van het land, en die van het Haags conservatorium bij. Het nieuwe Spuiforum zou een ideale plek zijn voor zo'n instituut, dat hét Nederlandse instituut voor bladmuziek kan worden."

Frits Zwart, directeur van het NMI, vindt het een goed plan. "Natuurlijk moet er een oplossing komen voor de waardevolle collectie van het MCO. Daarbij komt dat alle muziekbibliotheken achteruit zijn gegaan door bezuinigingen. Eén plek waar dat muzikale erfgoed bijeen komt, is een aantrekkelijke gedachte."

Een eerder onderzoek toonde al aan dat er eigen inkomsten te halen zijn door geld te vragen voor dienstverlening. Ook kan de samenvoeging voor efficiency zorgen. Maar geheel commercieel exploiteren lijkt onhaalbaar. Kok: "Er zullen jaarlijks enkele tonnen nodig zijn voor huisvesting, onderhoud en personeel."

Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen voelt zich niet aangesproken. De bibliotheek is geen rijkscollectie, maar van de omroepen, aldus een woordvoerder. Zwart: "Misschien wil een mecenas dan in het gat springen. Een bibliotheek is geen sexy onderwerp, maar het is de basis voor de kennis over de Nederlandse muziek."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie