Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wie rood draagt kan creatief zijn, maar voor hetzelfde geld is zij dominant. Wat zegt de kleurenconsulent ervan?

Home

door NIENKE LEDEGANG

De tandarts die in steriel wit gekleed gaat, de dominee die zich in een zwarte toga hult: nog niet zo lang geleden hadden veel beroepsgroepen hun eigen dresscode. Daarvan afwijken was breken met een gekoesterde traditie. Maar zoals dat gaat met tradities: inmiddels kijken we niet meer raar op van een apotheker in een gezellige trui.

Traditionele gewaden of uniformen maken plaats voor meer informele kledij. Of dat nu is omdat de maatschappij inmiddels lak heeft aan wat ooit veelal met autoriteit te maken had of omdat de beroepsgroepen zelf comfortabeler en moderner in het leven staan, daar kun je over twisten.

Het moet in elk geval niet zo zijn dat tandarts, dominee of apotheker de plank volledig misslaat met een te hippe, te uitbundige of juist nietszeggende outfit. Hoe moet de dienstverlener die serieus genomen wil worden zich kleden? Hulp bij die haast existentiële vraag blijkt anno 2004 uit onverwachte hoek te komen: van de kleurenconsulent. Deze stelt een persoonlijk paspoort samen waarin precies staat wat iemands sterke kleuren zijn en wat zijn 'verboden' tinten.

Een kleurenanalyse is, hoewel je dat zou kunnen vermoeden, geen uitvinding van de moderne mens die zich zwevend en zoekend op de ene analyse na de andere stort. Al in 1942 stichtte de Amerikaanse Suzan Carphill in San Francisco de Academy of Color. Zij was het die voor het eerst kleuren onderbracht in vier seizoenspaletten. De begrippen winter-, lente-, zomer- en herfsttype zullen velen bekend in de oren klinken. Het is deze kleurenanalyse die de laatste jaren weer meer gebruikt wordt: nog steeds door particulieren, maar meer en meer met een zakelijke insteek, door de werkende mens.

Marijke van Mechelen en Janneke Wolting runnen het Haagse bureau voor kleurenanalyse Flow en Harmony. Zij zeggen: ,,Iedereen die met mensen werkt, heeft baat bij een kleurenadvies. Voor artsen, docenten, cursusleiders, sollicitanten of bankmedewerkers is het belangrijk vertrouwenwekkend over te komen. Kleur kan daar een heel belangrijke rol in spelen.''

Om met het slechte nieuws te beginnen: een eenduidig advies kunnen Van Mechelen en Wolting niet geven. ,,Daarvoor is een kleurenanalyse te persoonlijk. Wat bij de één prachtig staat, maakt de ander moe, oud of grauw.'' Het advies om naar een sollicitatiegesprek altijd blauw aan te trekken omdat dat een veilige kleur zou zijn, zouden de twee in elk geval nóóit geven. ,,Voor sommige mensen is dat precies wat wij een 'ziekmeldkleur' noemen.'' Behalve dat kleuren je op die manier kunnen maken en breken, hangt het ook af van je beroep of een kleur werkt. Wie rood draagt, kan creatief overkomen, leuk voor een sollicitatie bij een architectenbureau, maar voor hetzelfde geld lijkt zo iemand dominant. En dat wil hij waarschijnlijk liever niet.

Het goede nieuws is dat blijkt dat de meeste mensen haast automatisch kiezen voor een kleur die bij hen past. In theorie. Door impulsen uit de reclame en de mode, die elk seizoen opnieuw voorschrijven wat de modekleuren zijn, gaan we nog wel eens de mist in. Maar: ,,Mensen zouden eigenlijk op hun gevoel moeten afgaan. Vaak gaat dat heel goed'', menen Van Mechelen en Wolting.

Heeft het standaarduniform, zoals bij luchtvaartmaatschappijen en banken veel gedragen wordt, dus zijn langste tijd gehad en gaan we op de individuele toer? Nee, denken Van Mechelen en Wolting. ,,Natuurlijk staan ze niet iedereen, die pakjes van de KLM. Die uitgesproken kleur blauw, die tot in de kleinste details is uitgevoerd. Maar het heeft één groot voordeel, een KLM'er herken je van verre. Ons advies om het allemaal wat leuker te laten lijken: laat medewerkers variëren met accenten. Een sjaal of stropdas in een kleur uit het persoonlijke palet, een goede ketting of oorknopjes doen soms al wonderen.''

In de praktijk adviseert Flow and Harmony vooral kleine bedrijfjes en zelfstandigen. ,,Huisartsen bijvoorbeeld. Zij hebben in hun werk vaak geen leuke boodschap. Als ze er, wat wij noemen, rond en in harmonie uitzien, maakt dat het makkelijker, plezieriger. Ook adviseren wij bijvoorbeeld cursusleiders. Zij krijgen vaak meer zelfvertrouwen als ze in de juiste outfit voor een groep staan. Onze nieuwste doelgroep is het adviesbureau. Adviseurs komen vaak bij de mensen thuis. In zo'n onbekende omgeving is het zéker belangrijk dat je er 'kloppend' uitziet.''

Alexandrien van der Burgt, consulent loopbaanbegeleiding bij Van Ede en partners, deed drie jaar geleden een kleurenanalyse. ,,Doen wat bij je past draagt bij aan het plezier in je werk. Dus moet je ook drágen wat bij je past. Zelf heb ik nog dagelijks baat bij mijn kleurenpaspoort. Ik kijk heel bewust naar wat ik draag. Als ik een rol op de voorgrond heb, trek ik rustig iets aan dat opvalt. Op trainingsdagen trek iets aan dat gedempter is. Daar voel ik me goed bij.''

,,Inmiddels gebruik ik mijn kennis over kleurentherapie ook in mijn adviezen aan cliënten. Ons bureau besteedt veel aandacht aan de talenten van mensen. Daarbij hoort ook hoe je je kleedt. Ik kan geen kleurenanalyses maken, maar ik kan mensen er wel bewust van maken dat kleur een rol speelt.''

Wie denkt dat vooral vrouwen aankloppen bij de kleurenconsulent, heeft het mis. ,,Zeker als ze moeten solliciteren, krijgen we veel mannen over de vloer'', aldus Van Mechelen en Wolting. ,,Er zijn er bij die een rode blouse, met een bruine riem en blauwe schoenen combineren. Toch zullen wij nooit zeggen: dat moet je aan en dat niet. We laten mensen inzien wat kleur met je doet. Meestal zien de klanten zelf al snel dat er kleuren zijn waar ze mooier van worden. Dat ze denken: wauw! Nee, dat betekent niet dat je alles wat nu in je kast hangt meteen moet weggooien. Een kloppende garderobe opbouwen duurt wel een jaar of twee. Maar van een goed kleurenadvies heb je een leven lang lol.''

Deel dit artikel