Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Who's afraid of red, yellow en blue III Dertien jaar na de aanslag terug in het Stedelijk Museum

Home

HENNY DE LANGE en REDACTIE CULTUUR & MEDIA

'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III' is terug. Het schilderij van Barnett Newman dat een aanslag met een stanleymes en een verfroller overleefde, is na dertien jaar weer te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Liefhebbers hebben uitgekeken naar de rentree van dit monumentale doek met zijn zinderend rode kleurvlak. Een wonderbaarlijk effect had het schilderij als je er met je neus bovenop ging staan. Dat adviseerde Barnett Newman (1905-1970) ook altijd. Alleen van dichtbij ervaar je fysiek en emotioneel de 'zuigende' werking van de zee van kleur op zijn doeken.

In dat opzicht kan de terugkeer op een teleurstelling uitlopen. Bezoekers mogen er om herhaling te voorkomen alleen van enige afstand naar kijken. Er is een draad gespannen om te voorkomen dat mensen te dichtbij komen. Newman zou er waarschijnlijk van gebaald hebben, maar volgens het museum is er geen alternatief. Achter een glasplaat was geen optie: daarmee zou het zuigende effect van de kleurvlakken te niet worden gedaan.

Who's Afraid of Red, Yellow and Blue (1967-1968) werd in 1986 door een verwarde man met een stanley- mes bewerkt. Hij deed dat uit afkeer van abstracte kunst. Op aanraden van de weduwe van de kunstenaar werd de restauratie uitgevoerd door Daniel Goldreyer, die al eerder schilderijen van Newman had gerestaureerd. Toen het gerestaureerde werk in 2001 weer op zaal werd getoond, ontstond commotie omdat het rode vlak minder transparant was. Het leek wel of Goldreyer er met de verfroller overheen was gegaan.

Na een eindeloze welles-nietes discussie begon de gemeente Amsterdam (eigenaar van het schilderij) een rechtszaak tegen Goldreyer, die uiteindelijk werd geschikt, met als voorwaarde dat de gemeente de resultaten van het onderzoek naar de restauratie niet zou onthullen. Pas vorig jaar werd bekend dat het schilderij waarschijnlijk niet dicht geplamuurd is met de verfroller. Het museum weet nog niet of er een hersteloperatie komt. Dat hangt ook af van de reacties van het publiek.

Het museum presenteert het schilderij samen met andere monumentale doeken van Newman, waaronder Cathedra. Dit blauwe schilderij werd - negen jaar na de aanslag op Who's Afraid of... - ook vernield met een mes, door dezelfde dader. De man heeft nog steeds een museumverbod. De restauratie van Cathedra deed het Stedelijk in eigen huis.

De Newman-expositie is te zien tot 21 juli.

Deel dit artikel