Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Werklozen ontevreden over dienstverlening UWV

Home

Ingrid Weel

Werkzoekenden bij het Werkplein van het UWV in Amsterdam. Werkzoekenden en werklozen kunnen zich hier inschrijven, op computers zoeken naar vacatures en een gesprek hebben met een medewerker van het UWV. (archieffoto) © anp

Het aantal werklozen daalt, maar dat is niet dankzij allerlei regelingen of hulp van externen. Slechts 20 procent van de WW'ers meent dat de inzet van het UWV de kans op werk heeft vergroot.

Het CBS presenteerde vandaag fijne arbeidsmarktcijfers. De werkloosheid is in een maand tijd gedaald met 20.000 naar 521.000 werklozen. Dit is de snelste daling in meer dan tien jaar", meldde CBS-econoom Peter Hein van Mulligen. "Prachtige cijfers", reageerde minister Lodewijk Asscher van sociale zaken. Een baan vinden is echter wel vooral op eigen kracht gelukt, blijkt uit een rapport van de Inspectie SZW.

Zestig procent van de mensen die al twee jaar werkloos zijn en een WW-uitkering ontvangen,  heeft nog geen enkel persoonlijk gesprek gehad met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), meldt de inspectiedienst. Zij heeft een uitgebreide klantenenquête verricht onder WW'ers, waaruit blijkt dat bijna alle werklozen (95 procent) actief zoeken naar een baan.

Digitale ondersteuning
Zij maken daarbij massaal gebruik van de digitale ondersteuning vanuit het UWV. Bijna driekwart bekijkt wekelijks de vacatures die op de site staan. De online trainingen en testen wordt door ongeveer een derde van de werklozen benut. Slechts 20 procent denkt dat de online hulp ook daadwerkelijk de kans op werk heeft vergroot.

Er wordt weinig gebruik gemaakt van proefplaatsingen, jobcoaches of andere voorzieningen die in het leven zijn geroepen om de kans op werk te vergroten. De proefplaatsing is nog het populairst, maar niet meer dan 3 procent maakt hier gebruik van. Onder de 55-plusssers heerst somberheid over de toekomst. Meer dan de helft verwacht geen werk meer te vinden.

Dat is op zich niet zo gek. De helft van de 50-plussers in de WW is het afgelopen half jaar geen enkele keer uitgenodigd om op gesprek te komen bij een werkgever. Terwijl bij de 45-minners wel 85 procent een sollicitatiegesprek heeft gehad. In totaal mag 70 procent van de WW'ers binnen een half jaar één of meer keer bij een werkgever langs om zichzelf te 'verkopen'.

Lees verder na de advertentie

De werklozen hebben zelf zo hun ideeën hoe het komt dat zij niet op sollicitatiegesprek mogen komen. De jongeren menen dat ze te weinig juiste werkervaring hebben, de ouderen spreken van leeftijdsdiscriminatie. Terwijl ze zo graag willen. Beide groepen geven massaal aan ook een baan onder hun niveau te accepteren of waarbij ze er financieel op achteruit gaan.
 
Maar nu de baan dus nog. Het UWV kan na een jaar werkloosheid een werkaanbod die de werkloze niet mag weigeren. De uitkeringsorganisatie regelt dan ook het sollicitatiegesprek. Tot het afwijzen dan deze baan komt het zelden tot nooit aangezien slechts 6 procent van de WW'ers zo'n aanbod krijgt.

Rapportcijfer 5,8
Over het geheel genomen zijn WW'ers maar mondjesmaat tevreden over de dienstverlening van het UWV.  Ze geven de uitkeringsorganisatie een 5,8 als rapportcijfer. Een grote groep is zeer ontevreden over het UWV. Ruim 20 procent geeft de dienstverlener een 4 of lager. Deze mensen vinden dat ze meer steun hadden moeten krijgen, en in een eerder stadium. Ze voelen zich te lang aan hun lot overgelaten. De inspectie SZW merkt op dat het niet alleen een gevoel is. Deze groep heeft ook daadwerkelijk weinig hulp ontvangen.

Het UWV herkent zich in de kritiek, laat het in een brief aan de Inspectie SZW weten. Daarom is eerder dit jaar ook besloten om weer meer persoonlijk contact met WW'ers te organiseren. En niet alleen met hen, ook met arbeidsongeschikten. Deze groep heeft trouwens ietsje meer fiducie in het UWV. Een kwart van de mensen die tijdelijk of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, vindt dat de uitkeringsorganisatie hen enigszins helpt bij het vinden van werk.

Deel dit artikel